Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

A legjobb motorolaj

motorkerékpár olaj

A szintetikus olaj jobb, mint a félszintetikus, ami jobb, mint az ásványi.

A viszkozitásnál (pl. 10W-40) az a jó, ha minél kissebb az első szám és minél nagyobb a második.

Ez mind igaz, de ha csak ennyi infóval indulsz vásárolni, simán rádsóznak valami full szintetikus versenyolajat, literjét 5000-ért, hiszen az a legjobb. Azonban azt tölteni utcai motorba olyan pazarlás, mintha csak azért tartanál Hayabusát, hogy közértbe járj vele. A motorok közúton nem kapnak olyan extrém terhelést, ami szükségessé tenné versenyolaj használatát.

 

Tudod, mi kell bele?

A legtöbb gyártó mindössze a motorba való olaj viszkozitását és teljesítményszintjét (API, JASO) írja elő, a márkát nem. Mivel az összes nagy, ismert olajcégnek vannak a mai motorokhoz megfelelő termékei, bőven tudsz miből válogatni.

De figyelem! Csak megbízható forrásból vásárolj motorolajat, hiszen már ezeket is hamisítják! Feltűnően olcsó, ismeretlen helyről „szerzett” vagy noname kenőanyaggal gyorsan kinyírhatod a blokkot.

És a legfontosabb: rendszeres, előírt időnkénti vagy még sűrűbb olajcsere! Használat során az olaj fokozatosan elfárad és elveszti kenőképességét. Ha nem cseréled le időben, egyre közelebb hozod egy költséges nagygenerál időpontját.

motorkerékpár olaj

Az előírt teljesítményszint a motor szerviz manualjában és az olajos flakonon!

 

Valami különbség mégis van

Az olajos flakonban lévő folyadék csupán háromnegyede valódi olaj. A maradék mindenféle adalékanyag, amik más-más feladatokat látnak el (pl. alkatrészek tisztítása, a szennyeződések elszállítása, korrózióvédelem, motor hűtése, stb.). Minden gyártónak megvan a maga receptje, melyikből mennyit tesznek bele, attól függően, ők mit tartanak fontosnak az adott olajtípusnál. Rosszat egyik se tesz a motornak, de lehet, hogy egy Honda csendesebben szól az egyikkel, egy Kawasakinak meg finomabban működik a váltója a másik olajjal.

 

Átlagostól eltérő körülmények

Ha télen motorozol, válassz olyan olajat, aminek hidegoldali viszokozitása alacsony (pl. 10W-40). Ez hidegindítás után hamarabb eljut a szükséges helyekre, így csökkenti a kopást.

Szereted huzogatni a gázt, néha kimész a versenypályára? Keress magasabb melegoldali viszkozitású olajat (pl. 10W-50), ami tartósan magas fordulaton sem ég meg és megbízható olajfilmmel védi a belső alkatrészeket a kopástól.

motorkerékpár olaj

Ha túl híg olajat használsz, a motorod akkor is csipegeti, ha nincs széthajtva