Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

5 tipp: Hogyan válassz motoros felszerelést?

1. tipp: bőr vagy textil ruha?

A bőr mellett szól, hogy a mai napig ez a legbiztonságosabb motorosruha alapanyag. Ha sokat csúszol a földön, a bőr nem szakad el, nem olvad meg, addig kopik a saját bőröd helyett, amíg el nem fogy. Motorversenyeken kötelező a bőrruha. Viszont van hátránya is. Kánikulában kellemetlenül meleg tud lenni, ellenben hidegben fázol benne. Mivel a jó bőrruha szűk, nem igazán lehet melegen aláöltözni.

A textilruha kényelmes, praktikus. Egy könnyű, nyári dzsekit csak felkapsz, és már indulsz is, mégis rajtad az összes protektor, és a darázs sem csíp meg. Ha túrázol, egy tárolókkal, szellőzőkkel és bélésekkel felszerelt textil dzseki hálás társad lesz. Minden fontosabb dolgot elpakolhatsz a zsebeibe, esőben pikk-pakk vízállóvá teheted, és ha berakod a thermo bélést, hidegben sem fázol benne.



És mennyire biztonságos? A textil kevésbé bírja a csúszást, mint a bőr, előbb-utóbb kiszakad. De közúton hosszú csúszás ritkán fordul elő. Lassabban mész, nem is kockáztatsz annyit, mint a versenypályán, hiszen helyed sincs „kicsúszni” egy esés energiáját, hamarabb esel be az útszéli árokba. A protektorok viszont a textil ruhákban is ugyanott vannak.

Melyiket válaszd? Azt javaslom, hogy ha a tempós motorozás híve vagy, gondolkozz bőrben. Ha inkább a hosszú utakat, a táj szépségét szereted, vagy városban, kisebb tempóval motorozol, öltözz kényelmes, de biztonságos textilbe!


2. tipp: felnyitható, nyitott vagy zárt bukósisak?

A nyitott sisakot sokan alapból elvetik, nem tartják elég biztonságosnak. Pedig az, hiszen ugyanúgy megkapja az ECE 22.05 európai homologizációt. Hogy lehet ez? A bukósisak elsősorban az agykoponyát kell, hogy védje, ennek pedig a nyitott bukó is maradéktalanul eleget tesz. Az arc védelme itt másodlagos szempont. Nyitott sisakot főleg lassú tempóhoz, például városi robogózáshoz szokás felvenni, közvetlen a kerék előtti kátyúkat és csatornafedeleket könnyebb észrevenni benne, mert nincs állrésze. Nagyobb tempónál úgyis rájössz, hogy a nyitott sisak zaj- és szélvédelme édeskevés.

Ha akarod nyitott, ha akarod zárt, ilyen a felnyitható állú bukó. Amikor negyven fok van és meg kell állni egy közlekedés lámpánál, csak felpattintod az állát és rögtön jobban érzed magad. Viszont, amikor az országúton hasítasz, lehajtott állvédőnél nem fújja ki a szemedet a szél. Cserébe ez a sisakfajta a legnehezebb, ami sportos motorozásnál hátrány lehet, jobban igénybe veszi a nyakizmokat.




Van-e olyan biztonságos a felnyitható sisak, mint a zárt? Nem nyílik fel az állvédő esésnél? Tesztek bizonyítják, hogy ugyanannyira véd, mint egy rendes, zárt bukó. Baleset esetén nyílván a zárszerkezet a gyenge pont, de az csak az ütközés következtében megy tönkre és csak utána nyílik ki az állrész. A legnagyobb veszélyforrást itt maga a felhasználó jelenti, aki kényelemből, lazaságból vagy feledékenységből nem csukja le.

A zárt bukósisak állandóan védi az arcot, és jóval könnyebb, mint egy felnyitható állú. Ha sportosan motorozol, mindenképpen ezt ajánlom, hiszen menet közben kicsi a légellenállása, ez a legcsendesebb (Legalábbis árkategórián belül. Nyílván egy top kategóriás felnyitható állú lehet csendesebb, mint egy belépő szintű zárt.)
Ez lenne a tökéletes megoldás? Hááát. A zárt sisakot nehezebb felvenni, levenni, mint a többit. Ráadásul minden megállásnál leveszed, hiszen kommunikálni is nehezebb zárt sisakkal a fejeden.

Melyiket válaszd? Sportos motorozáshoz, gyors menetekhez, versenypályára a zárt bukó az ideális. Ha túrázol, inkább válassz egy jó felnyitható állvédőset. Megállásoknál, térképolvasásnál, fényképezgetésnél könnyebbséget jelent, hogy nem kell a sisak fel-levételével, elhelyezésével foglalkozni. Nyitott sisakot inkább csak robogózáshoz vagy városi cirkáláshoz ajánljuk.


3. tipp: motoros cipő vagy csizma?

A cipő kényelmesebbnek hangzik, a csizma biztonságosabbnak. És ez nagy általánosságban így is van. De azért nem kell akkora kontrasztra számítani, mint egy futócipő és egy síbakancs esetében.
A motoros cipőkben ugyanúgy megtalálható a legtöbb védelmi rendszer, mint a csizmákban. Bokaprotektor van bennük, sarok- és lábfejerősítések, valamint merevített talp. Egyedül a sípcsontvédő hiányzik belőlük. Jó részük ráadásul vízálló is.

Csizmáknál a gyártók törekednek arra, hogy termékeik minél komfortosabbak legyenek. Telerakják mindenféle rugalmas betétekkel, hogy ne csak motorozni, hanem járni is lehessen bennük. A szellőzés is fontos, hiszen ki venne fel csizmát nyáron, ha tutira belefülledne a lába. A bőr csizmák sokkal kényelmesebbek, mint a műbőrből készültek.



Ha lendületesen motorozol, ne adj’ Isten a lábfejed közel kerül a földhöz, annyira bedőlsz a motorral, mindenképpen olyan csizmát válassz, amelyiken cserélhető koptató van. Ha túrázol a vízállóság alapfeltétel, városi motorozásnál, munkába járásnál inkább a jó szellőzés a nyerő. Találd ki, neked mely szempontok a fontosak. Kérd szakértő értékesítőink segítségét, a megfelelő lábbeli kiválasztásához!


4. tipp: doboz vagy táska?

A legfőbb különbség a kettő között, hogy a doboz megnyugtatóan, kulccsal zárható. A kemény GIVI dobozokban bennhagyhatsz bármit, nem fog senki belenyúlni, míg egy szövettáskánál csak a cipzár választja el a cuccaidat a külvilágtól. Ezekből is létezik zárható, de a szövetet egyszerűbb kihasítani, mint felfeszíteni vagy kifúrni egy dobozt. Pláne az alumínium dobozt.




A puha nyereg-, ülés- és tanktáskák olcsóbbak, mint a dobozok, de csak akkor ajánljuk túrázásra, ha nem akarod sehol otthagyni a motort csomagokkal megpakolva. Képzeld el, amikor városnézés után visszamész a motorodhoz és üresen állnak a táskáid vagy nyomtalanul eltűntek…

A doboz ehhez képest biztonságos. Ha marad még üres hely, a bukósisakodat is belerakhatod, hogy ne kelljen magaddal cipelni. Ráadásul a top case kemény tetejére még mindig lehet külön táskát gumipókozni. A dobozok hátránya a magasabb ár és a speciális tartókonzol, amit kifejezetten a motorod típusához gyártanak, és külön ahhoz kell megvásárolni.


5. tipp: kabátba rakható vagy külön felvehető gerincprotektor?

Azt a variációt most hagyjuk ki, hogy egyáltalán nem használsz gerincvédőt. Szerintünk az egyik legfontosabb védőfelszerelés. Figyelem! A dzsekik 99%-ának hátába gyárilag nem tesznek igazi gerincprotektort, csak egy vékony szivacsot! A megfelelő védelem kiválasztása a Te feladatod.

A dzsekibe rakható gerincprotektort ennek a szivacsnak a helyére lehet betenni. A szivacs segít a megfelelő forma kiválasztásában. A beépített gerincvédő előnye, hogy nem kell külön babrálnod a felvételével, ha rajtad a dzseki, egyből védve van a hátad is. Hátránya, hogy a zseb korlátozza a bele rakható protektor méretét, a védett terület nagyságát.



A külön felvehető protektor jóval nagyobb lehet, a farokcsonttól egészen a nyaki gerincig elérhet. A maximális szélességét sem köti meg előre kialakított hely. Ráadásul bármelyik ruhád alá felveheted, ha például több dzsekit is tartasz külön városi motorozásra és túrára vagy hideg-meleg időjárásra.


Te milyen dilemma előtt állsz/álltál legutóbb? Írd meg és szakértőnk elmondja a véleményét!