Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

5+1 szezonnyitó baki

Avagy hogyan tudod feledhetővé tenni az év első gurulását

Lassan beindul a motoros szezon, ideje felhívni a figyelmet azokra a kisebb hibákra, amik közül egyet-kettőt minden évben elkövetünk. Most itt ne olyanokra számíts, hogy "vigyázz, mert hideg az aszfalt és csúszik", hiszen ilyenek lépten-nyomon jönnek szembe a különböző motoros weboldalakon, Facebookon, stb. Olyasmikre gondolj, amik valójában apróságok, mégis könnyen elronthatod velük a szezonnyitó gurulásodat.

1. Feltöltötted az akkumulátort?

Tetőtől talpig beöltözve jó meleg motoros cuccban lecsattogsz a garázsba, bedugod a kulcsot a motorba, elfordítod… és semmi. Meg sem nyikkan az önindító. Vagy forgat, de csak lassan és nem indul be a gép. A legjobb esetben bikázással életre tudod kelteni, ha van a közelben bikakábel és egy másik, működőképes jármű. Rosszabb, ha nincs, és egy minimum párórás töltési procedúra veszi kezdetét. A találkozót a haverokkal rögtön le is mondhatod. A legrosszabb forgatókönyv szerint az akksi túl sem élte a telet. Nem veszi a töltést, Te pedig rögtön akkumulátor vásárlással kezdheted a szezont.



Ne a régóta várt motorozás napján derüljön ki, hogy baj van az akkumulátorral! Nézz rá a motorodra már napokkal az első gurulás előtt, mérj rá az akkumulátorra vagy röffentsd be a gépet. Így biztosan tudhatod, hogy beindul-e majd, amikor valóban menni akarsz vele.


2. Ellenőrizd a felszerelésedet!

Emlékszel, milyen állapotban voltak a motoros cuccaid, amikor elraktad őket? Egy kis szakadás a nadrágon ősszel még nem lépte túl az ingerküszöbödet, most viszont borzasztó kellemetlen lesz, amikor befúj rajta a jeges szél. Az aláöltöződet és a csőkendődet síeléshez is használtad, viszont a fene sem tudja, hová raktad el? Télen alaposan kipucoltad a csizmád, de a talpbetétet sehol sem találod? Pont az ilyenek miatt állj neki időben összeszedni a cuccaidat, ne indulás előtt érjen a kellemetlen meglepetés.




3. Öltözz fel rendesen!

Végre meleg van! Süt a nap, és amikor kinyitod az ablakot, úgy érzed, tökéletes lesz az idő egy jó kis gurulásra. A valóság azonban az, hogy a kemény mínuszok után már a 10 fokot is kánikulának érzed. Aztán kimész az országútra, pláne egy árnyékos részre és kezed, lábad, mellkasod, arcod lefagy. Ne feledd! 80 km/h-nál a külső hőmérsékletet legalább 10 fokkal hidegebbnek érzed. Ami a parkolóban, motoros ruhában állva kellemes időjárásnak tűnik, az a motoron, menet közben büntető hideg lehet.




4. Pumpáld fel a gumikat!

Szemre nem is annyira látszik egyértelműen, hogy elillant a levegő egy része a gumikból. Ha egyáltalán ránézel… Lapos gumival a motor irányítása jóval nehezebb, pontatlanabb, gyorsításnál és fékezésnél vagy kanyarban könnyen megcsúszik. Persze ilyenkor azt hiszed csak azért, mert hideg az aszfalt, pedig a guminyomással van a baj.

Ha otthon nem tetted meg, első utad a benzinkútra vezessen, ahol leellenőrzöd a nyomást és belefújsz, ha szükséges!


5. Matricád megvan?

Képzeld el, amikor otthon, az ágyban lehunyod a szemed és visszagondolsz arra, milyen szuper érzés volt az évben először motorozni. Hirtelen beugrik, hogy fizetős szakaszon gurultál és még nem volt idei matricád! Abban a pillanatban szökik ki az álom a szemedből.



Mostanra az éves matricáid bőven lejártak. Indulás előtt gondold végig, hogy szükséged lehet-e rá, fogsz-e fizetős útszakaszon motorozni? Könnyen előfordulhat, hogy a nagy élvezkedésben elfeledkezel róla és rutinból felhajtasz az autópályára vagy az M0-ra. Az útdíjat pár perc alatt befizetheted a benzinkúton vagy akár otthon, a kanapén ülve SMS-ben vagy valamilyen okostelefon alkalmazás segítségével. Ha amúgy is szoktál venni éves matricát, inkább tudd le minél hamarabb, mint hogy elfelejtsd!


5+1. Ellenőrizd a motorod műszaki állapotát!

Bocsánatot kérek, hogy ezt ideírom…, de ide kell írnom. Elméletileg minden motorozás előtt átvizsgáljuk a fékeket, a kormányberendezést, a világító- és jelzőberendezéseket, valamint a kezelőszerveket. Sőt, még arról is meggyőződünk, hogy megvan a rendszámtábla. Ezeken végig szoktál futni, ugye?
Ezen kívül ellenőrizni kell az olajszintet, a lánc feszességét (hacsak nem kardános a motorod), a lengéscsillapítók működését, és azt, hogy nem szivárog-e belőlük az olaj. A fék-, kuplung- és váltókar ellenőrzését se felejtsd el! Utóbbi akkor különösen fontos, ha karácsonyra új motoros csizmát kaptál, mivel előfordulhat, hogy éppen amiatt kell rajta állítani egy kicsit.

Megvagy mindennel? Hurrá, lehet indulni motorozni! De ne feledd, az autósok el vannak szokva a motorosok jelenlététől és Te magad is el vagy szokva a motorozástól. Reflexeid megkoptak, mozdulataid, reakcióid nem lesznek ugyanolyan élesek, mint az előző szezon végén több ezer kilométer motorozás után. Az első alkalom inkább szóljon a visszaszokásról, mint a száguldozásról. Fő a biztonság!