Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Új cipőben mentem világgá


Előző motoros cipőm elhasználódása miatt idén újra találkoztam a régi problémával: milyen motoros lábbelivel lepjem meg magam? Tudom, valakinek ez nem jelent akkora gondot, vesz egyet és kész. Dzsekivel, nadrággal én is így vagyok, de a lábam kifejezetten érzékeny, ezért nem mindegy, mit húzok rá. Kényelmesnek, rugalmasnak kell lennie, különben elrontja nálam a motorozás élményét. Egy túrán nem csak vezetés közben kell, hogy el tudjak feledkezni róla és ne terelje el a figyelmemet, hanem az egyes etapok közötti mászkálás, városnézés, étterem- vagy múzeumlátogatás alatt sem szabad, hogy bármiben korlátozzon.

A választás menete

Az új XPD motoros cipők megérkezésekor elhatároztam, hogy vízálló lesz felszerelésem legfrissebb darabja. Kivétel nélkül végigpróbáltam mindegyik motoros cipőt, és a választásom egyértelműen a X-Road-ra esett. Kényelem szempontjából nálam magasan verte az összes többit. Az, hogy sportos kinézete is megfogott, már csak hab a tortán. Kétféle színvariáció közül lehetett választani: sima fekete és fekete UV sárga betétekkel. Én a fekete mellett tettem le a voksomat. Éreztem, hogy minden rendben lesz vele, ezért új szerzeményemmel rögtön egy többnapos külföldi túrára indultam, és tartóstesztnek vetettem alá.



Sport vagy túra?

Az XPD X-Road sportos kinézete ne tévesszen meg senkit, ahogy a neve is utal rá, ez bizony ízig-vérig közútra való. Az orr külső oldalán látható koptatószerű tünemény jól néz ki, de nem cserélhető, és nem is áll ki, szóval inkább dizájn, mint kanyarban az aszfalt távolságának csekkolására való kiegészítő. A cipő anyaga nagyrészt bőrhatású textil, de a sarok és a boka körül velúr bőrrel és gumival is találkozunk. Belebújva puha, kényelmes érzés fogad, hajlékony, vékony talpa nem nehezíti meg a gyaloglást. Evidens lenne, hogy egy cipőben lehessen sétálni, de a motoros cipők többsége vastag, merev talppal van ellátva, ami nagyon biztonságos, de hosszútávon fárasztó bennük lépkedni. Az X-Road vékony talpának is megvan a maga hátránya. Alaposan megpakolt túraendurómat nehezebben húztam fel középállványra, mert a sztender taposója kellemetlenül nyomta a talpamat.

Mennyire meleg?

A vízálló lábbeliknél egy membrán felel azért, nehogy a nedvesség bejusson, ugyanakkor a levegő ki-be járhasson, meglegyen a szellőzés. Bármennyire profi membránt is használnak, egy vízálló cipő kevésbé fog szellőzni (ezáltal melegebb lesz), mint bármelyik membrán nélküli, kifejezetten nyári társa. Az X-Road 10 és 30 fok közötti hőmérsékleten, akár még autópálya tempónál is tökéletesen komfortosnak bizonyult, 30 fokos hőségben viszont megállásnál szívesen lecseréltem volna egy tangapapucsra. Azt hiszem, ennyi kompromisszum belefér egy túrára is alkalmas motoros cipőtől. A teszt alatt kaptam benne esőt (sőt, havat is), nem ázott be, áldottam az eszem, hogy nem engedtem el a vízállóságot.


A fűzős-tépőzáras kombóval maceramentes a gyors fel- és levétel

XPD X-Road cipőmben a teszt kezdete óta több hosszabb túrát is megtetten, több mint 8000 km-t motoroztam, és a lábbeli köszöni szépen, tökéletes állapotnak örvend. A külső anyag, a bélés, a fűzők, a tépőzárak, a talp mind újszerűek, de azt hiszem, ez el is várható egy ilyen szintű márkától. A teszt tovább folytatódik, meglátjuk, hány év, mennyi kilométer alatt tudom lelakni ezt a védőfelszerelést.