A 3 kerék lenne a jövő?
A 3 kerék lenne a jövő?
A neten szétsavazták a Yamaha Nikent a kinézete miatt. Tény, hogy furcsán néz ki. Menet közben elölről és hátulról a sziluettje valóban megszokást igényel, oldalról nézve azonban teljesen motorszerű, élőben pedig egyáltalán nem gáz. Képzeld el, hogy ha a motorok eddig mind háromkerekűek lettek volna, most a kétkerekű motorkerékpár verné ki a biztosítékot ugyanennyi embernél.
A Niken első futóműve egy csoda, maga a mérnöki bravúr. Rengeteg öntvény, tengely, csap és csukló kellett ahhoz, hogy ez az egész hóbelebanc jól működjön egy ilyen nagy teljesítményű (115 LE) motorkerékpáron. És jól is működik. Legalábbis az ígért stabilitást és biztonságot kétség kívül tudja.
Egy sima Yamaha MT-09 adja a Niken alapját. Ahhoz azonban, hogy bele lehessen dobni az együtt mozgó, kanyarban dőlő két első kereket, alaposan át kellett dolgozni mindent. Az öntött aluváz helyett egy teljesen más, acél csővázra volt szükség, amit több helyen megerősítettek. Az üléspozíciót hátrébb tolták, hogy meglegyen az egyensúly, a farokidom nem a hátsó tengelynél, hanem a hátsó kerék mögött ér véget. A kormány nem a villával (villákkal) van egy vonalban, hanem jóval hátrébb került.
Felülve a motorra a bonyolult mechanikát rejtő és sárvédőket is tartalmazó jókora idomzat uralja a képet, folyadékkristályos kijelzővel a közepén. Azonban hogy elindulsz, már nem veszel tudomást róla. Az irányítás megszokása egyetlen percet sem igényel, a Niken mindent úgy csinál, mint egy rendes, kétkerekű motor. A különleges első futóműnek egyedül a kormány felöl érkező visszajelzések estek áldozatul. Nincs az a bizonyos „első kerék tengelyét fogom” érzés, mint egy jó sportmotornál, a futómű teszi a dolgát, neked csak hinned kell benne. A tapadás elméletileg 80%-kal több elöl, tehát ha nem szoktál kétkerekű motorral elcsúszni, ezzel pláne nem fogsz. Igazi előnyét főleg csúszós, vizes úton tapasztalod meg, ahol sokkal magabiztosabban, gyorsabban fordulhatsz vele.
Visszajelzést az út minőségéről, a tapadásról tulajdonképpen csak a hátsó kerék felől kapsz. A tesztmotor hátulja táncolt a rossz minőségű, hideg novemberi aszfalton, de mindezt úgy tette, hogy a legkevésbé sem ijesztett meg. Nem egyszer fordult elő, hogy meg-megcsúszot a hátulja, viszont az első futómű ilyenkor is rezzenéstelen nyugalommal tette a dolgát és húzott ki a bajból. Hozzátartozik, hogy mindehhez a vad, háromhengeres blokk igencsak igényli a bekapcsolt kipörgésgátlót. Anélkül túlságosan elbíznád magad, előbb-utóbb úgy mennél keresztbe a kanyarban, ahonnan már az Isten se tudna visszahozni.
A Yamaha Niken különleges, innovatív motorkerékpár… vagyis inkább motoros tricikli. Hogy a plusz egy kerék hozzátesz-e annyit az élményhez, hogy megérje – az MT-09-hez képest – plusz 70 kilóval motorozni és plusz 1.4 Millát kifizetni, mindenki döntse el maga. És a kinézet? A Yamahánál ízlésesebben senki nem tudta volna tálalni mindezt, kifejezetten szépnek titulálni mégis erős elfogultságról tanúskodna. Szerintem a Niken olyan, mint egy hárommellű nő. Vannak nála szebbek, csinosabbak, de a strandon ő lesz az, akit mindenki megbámul. És valaki még haza is viszi…
Szerinted is a három keréké a jövő?