Egy egyszerű eldőlés a parkolóban (mondjuk a megsüllyedő oldalsztender miatt) még nem a világvége. Jó esetben egy-két apró, jelentéktelen karcolással meg lehet úszni. Rosszabb esetben index-, tükör- és idomrepedés/törés a végeredmény. Ezzel szemben, ha menet közben csúszik ki alólad a kerék, egészen biztosan látványos „eredményre” számíthatsz. Amikor az oldalán csúszva, szikrázva látod távolodni a vasat, akkor tudod, hogy jó pár deka fémet hagysz az aszfalton. Az anyagi veszteség fájdalmas lesz, a végén még örülhetsz, ha ennyivel megúszod.
Sokszor nem csak esztétikai sérülést szenved a gép, hanem járásképtelenné is válik. Kilyukadt hűtővel vagy oldaldeknivel, elfolyt olajjal a motort már csak szállítani lehet. Egy távoli országban ez a régóta tervezett túra végét jelenti, egyben egy hosszú, költséges szállíttatási és javíttatási procedúra kezdetét. Ezért van szükséged bukócsőre!
A Safety-Hungary-nél ilyen bukócső-szörnyekkel óvják a tanulómotorokat. Meg is értem, hiszen a kezdő motorosoknál a határok feszegetése közben az eldőlések abszolút benne vannak a pakliban.
Ha ez akkora okosság, miért nincs a motorokon gyárilag?
A bukócső egyfajta biztosítás. Biztosít arról, nehogy komolyabb károk keletkezzenek a motorodon, ha rosszul sülnének el a dolgok. Márpedig ingyen biztosítás nem sok mindenhez jár. A gyártók amúgy is számítanak új oldaldeknik és idomok eladásából származó bevételre. Azért arra is akad példa, hogy gyárilag, alapáron be van csövezve egy motor. Néhány túraendurónál láttunk már ilyet, ahol egy borulás a rendeltetésszerű használat része, vagy legalábbis biztosan lehet rá számítani (pl. BMW R 1250 GS Adventure)
Másrészt a bukócső az alapárat és a súlyt is megdobná. Mindkettő hátrányos helyzetbe hozná az adott típust a konkurenciával szemben. Legalábbis addig, amíg azokon sincs rajta. Így marad az utólagos extrázás, akár gyári bukócsővel vagy bukógombával, akár kedvezőbb áru (sokszor igényesebb kialakítású) utángyártott kiegészítőkkel.
Minden motorra létezik bukócső?
Nem mindegyikre, de elég sokra. Burkolt sportmotorokra általában csak bukógombát lehet felszerelni, túraendurókra, cruiserekre leginkább bukócsövet, naked bike-okra ezt is, azt is. Robogókhoz nem igazán gyártanak bukókeretet, de azért akad üdítő kivétel (pl. Honda X-ADV).
Ha érdekel, hogy a Te motorodhoz milyen mechanikus védőeszközöket kínál a GIVI, keresd ki a weboldalukon található listából:
https://www.givi.it/my-motorcycle
Létezik olyan szerkezet, ami a bukócsőnél is jobban védi a motorodat?