A Harley maradjon a choppereknél!
A Harley maradjon a choppereknél!
A Harley Budapestnél a tesztmotor átvételénél több dolgot is felsoroltak a srácok, ami kicsit akadozik, nem pont úgy működik, ahogy kéne, netán egyáltalán nem működik a Pan Americán. Rögtön a Macskajaj című film felejthetetlen mondata jutott az eszembe: „This is the beginning of a beautiful friendship”.
Ne feledd, hogy történelme során a Harley-Davidson nem csak cruisereket, chopperek, bobbereket és baggereket épített. Az amcsik 120 év alatt több kategóriában is kipróbálták magukat. Ötvenvalahány bajnoki címükkel a legsikeresebbek az amerikai flat track bajnokságban, de a 90-es években még superbike versenymotorjuk is volt! Azt például tudtad, hogy évtizedekig gyártottak off-road motorokat az olasz Aermacchi, majd a Cagiva közreműködésével? Sőt, Buell márkanéven korábban már készült Harley-blokkos túraenduró is. Szóval nem a semmiben gyökerezik az ötlet, mégis nagy fába vágták a fejszéjüket, amikor a BMW GS-nek kívántak konkurenciát állítani. Ehhez ugyanis nem elég ugyanabban a kategóriában indulni, hanem felszereltségben, menetdinamikában és kezelhetőségben is minimum egy ligában kell játszani vele. A Harley mellett (és a BMW ellen) szól ugyanakkor, hogy a népszerűségi lista csúcsán álló GS-ből a Grossglockner parkolójában egy szebb napon a tulajdonosnak száz egyforma közül kell kiválasztani a sajátját. Jogos elvárás, hogy 9 milláért már ne csak egy tanyasi vásárban bámulják meg a motorodat, hanem a legforgalmasabb benzinkúton is. A Harley-t mindenhol meg fogják.
Jól kiállású, masszív, nagydarab motor a Pan America. Oldalról kifejezetten mutatós, a tankja jellegzetes formájú, a márkára jellemző, összetéveszthetetlen darab. Az eleje azonban elsőre kissé zavarbaejtő azzal a cápafej formájú fejidommal. Kellett egy kis idő, mire megemésztettem, de minél többször láttam, annál elfogadóbb lettem vele szemben. Olyanokkal is találkoztam, akiknek kifejezetten tetszett. Mindenesetre jó pont a Harley-nak, hogy mert egyedi lenni ahelyett, hogy másolta volna az aktuális trendet.
Felülve rá kifejezetten ember-léptékű motorról van szó. 175 centimmel egy Ténéré vagy egy GS olyan, mintha egy számmal nagyobb motorosra szabták volna, ezen kényelmesen és lazán tudtam ülni. Az ülés magassága pofonegyszerű módszerrel két lépcsőben állítható, de a PanAm egy egészen egyedülálló extrával is kedveskedik az alacsonyabb motorosoknak. Megálláskor az egész motor öt centit süllyed, biztosítva a biztos talajfogást. Egészen zseniális ötlet. Gyakorlatilag minden gyártó előtt, amelyik elektromosan állítható futóművet használ, ott volt a lehetőség, hogy kiaknázza a benne rejlő új lehetőséget, de végül a Harley lépte meg elsőként, így övé a dicsőség.
A hatalmas, folyadékhűtéses Revolution Max blokk modern és tetszetős, legalábbis a kipufogó oldaláról nézve. A baloldalról semmi különös nincs benne, ezért van, hogy főleg jobbról szeretik fotózni a Pan Americát. A paraméterek között a jó öreg V-Rod 60 fokos hengerszöge és 105 mm-es furata köszön vissza, de ezen kívül a két erőforrásnak nem sok köze van egymáshoz. Érdekesség, hogy motorkerékpároknál ritkán alkalmazott megoldás, hidrotőke biztosítja benne a szelephézagot, így egyszer s mindenkorra elfelejthetjük a szelepállítást. A szívó és kipufogó oldalon alkalmazott változó szelepvezérlés hihetetlen rugalmasságot ad a blokknak. Egy 150 lóerős, bivalyerős, pörgős V2-estől nem várnád, hogy kétezres fordulaton pötyögve rángatás nélkül lehessen krúzolni vele. Pedig ezzel lehet. A terhelésváltásokat az injektor programozásával igyekeztek tökéletesen elsimítani. Ennek eredményeképpen Road módban nagyon finoman, de kis késéssel reagál a gázra, viszont Sportban nagyon spontán és agresszívan veszi a lapot. A végsebessége 230 körül van.
Adaptív, félaktív futómű dolgozik a Harley alatt. Ebből mindössze annyit kell megérteni, hogy nincs tekergetnivaló csavar vagy kis kézi kerék, mindent a műszerfalon állítasz be, a többit az elektronika intézi. A különböző konfigurációk között tök egyszerű a váltás, egyetlen gombot kell csak megnyomni hozzá a kormányon. A menü komplett csomagokat kínál Sport, Road és Off-road néven, ami a felhasználáshoz leginkább illő futómű-beállítást, motorkarakterisztikát, kipörgésgátló- és ABS beállítás hozza össze. Ínyencek akár maguknak is kreálhatnak teljesen egyedi konfigurciókat. Azt azért elárulom, hogy nem lesz se krosszmotor, se superbike az utcai enduro gumikon guruló negyedtonnás vasból, mégis jó, ha - megfelelő módban - földúton nem veri le a vesédet, átállítva pedig egy kanyargós szerpentinen íven tudsz maradni.
És most jöjjenek azok a dolgok, amiket a Pan America-tulajdonosoknak emelt fővel el kell szenvedniük. 10-ből 1 indításnál, amikor a nagy kompressziójú hengerekben a hatalmas dugattyúk éppen szerencsétlenül állnak, az önindító erejéből csak egy jókora nyögésre futja. Ilyenkor újra kell próbálkozni, másodikra mindig beröffen. Nézzük tovább! A műszerfal képes párosodni mobiltelefonnal és tükrözni például a navigációt. Kivéve, ha Androidos telefonod van, mert azzal nem minden esetben működik tökéletesen a rendszer. Tudom, én vagyok a béna, hogy nem telik egy nyomorul iPhone-ra. Vagy itt van a váltó. Az egyes fokozat az egészségesnél egy hangyányit nagyobb mechanikai zörejjel kapcsolható..., magyarul: akkorát csattan, mint az állat. Szerencsére ritkán kapcsolsz üresből egyesbe, már csak azért is, mert az üreset sokszor meg sem találod egy lámpaváltásnyi idő alatt. De ez csak a tesztmotor egyedi hibája. Alapból precíz lenne a szerkezet, de ezen gyorsváltó van, amit ki kellett kötni, mert még nem tökéletes a szoftvere. Ez okozta az anomáliát. Valakinek ezek mind beleférnek az egyediségért cserébe, a többség viszont a pokolba kívánná az egészet. Ezért sem mindenki motorja a Pan America.
Minden negatívum feledésbe merül, amint a hatalmas monstrum mozgásba lendül. Egy csapásra egy kezes supermoto válik belőle. Hihetetlenül jó helyen van a súlypontja, az egész motor egyensúlya kiváló. És ne felejtsd: 150 lóerős! Amikor már kint vagy a városból, és nem kell indítózni meg üreset keresgélni, onnantól minden egyes perc móka és kacagás a nyergében. Szépen fordul, jól gyorsít ki a kanyarból, és a fék is elég erős, ha éppen arra van szükség. Szinte észre sem veszed, mennyire a határon mész, amíg a kipörgésgátló be nem avatkozik. Amikor letévedtem egy földútra, a nyeregből kiállva könnyedén és gyorsan tudtam menni, hála az off-road módban felpuhuló gátlóknak és a még mindig magabiztos kipörgésgátlónak. Igazán nehéz terepre nem merészkedtem volna, de egy túraendurónak nem is az a feladata. Inkább a kényelmes utazás, abban pedig nincsen hiba. A szélvédelem tökéletes, a szélvédő négy fokozatban, kézzel állítható, akár menet közben is. És igen, az a bizonyos széles fejidom hatékonyan tereli a szelet. Nem voltam túlöltözve, amikor 12 fokos őszi estében vidáman feszítettem a nyeregben, mint pók a lucernásban. A kézvédőkkel védett, markolattal fűtött kis pilótafülkémben sem hideg légörvény, sem zavaró zaj nem ért. Ellenben úgy toltam le az autósokat az autópálya belső sávjából, mint hókotró a havat. A kanyarban három lépcsőben bekapcsoló kanyarfényszóró a legjobb extra, amivel az utóbbi időben találkoztam. Ahogy megvilágította előttem az autópálya lehajtót, abban a pillanatban a PanAm összes hiányosságát megbocsátottam.
A Harley megcsinálta: elsőre kihozott egy ütőképes motort az egyik legkiélezettebb kategóriában. A Pan America erős és szórakoztató szerkezet, különleges csomagolásban. Ugyanakkor mintha még nem lenne teljesen befejezve. Kár a számos apró kellemetlenségért, amit el kell viselniük azoknak, akik ki akarnak tűnni a tömegből. Remélhetőleg egy modellfrissítés alkalmával megoldást találnak minden problémára. Azoknak viszont, akiket nem hoz izgalomba a patinás márkanév, nem több ez sem egy átlagos GS-klónnál, ez alkalommal HD emblémával. Biztos, hogy nem a PanAm fogja letaszítani a királyt a trónról, de ez nem hiszem, hogy megrengetné a Harley-t. Az amcsik nagyon jól elvannak a maguk több tízezer darabos éves eladásával a többi, jól bejáratott típusukból. Jobban teszik, ha ezután is azokra a motorokra helyezik a hangsúlyt, amihez a legjobban értenek, és ha még marad kedvük (és anyagi forrásaik) nyugodtan készíthetnek ilyen menő és élménydús motorokat más kategóriában is.
Harley-Davidson Pan America 1250 Special
Motor: V2
Hengerűrtartalom: 1252 cm3
Max teljesítmény: 112 kW (150 LE) 9000 ford/percnél
Max nyomaték: 128Nm 6750 ford/percnél
Gumiméret: 120/70-19, 170/60-17
Súly (teletankolva): 258 kg
Forgalmazó/tesztlehetőség:
Harley-Davidson Budapest (www.harley-budapest.hu)
Cím: 1112 Budapest, Neszmélyi köz 3.
Telefonszám: +36 20 442 7539