Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

A prémium benzin csak parasztvakítás?



A 100-as benzin jobb, mint a 95-ös?

A benzin „típusaként” feltüntetett oktánszám (95, 100) nem az erősségét vagyis a fűtőértékét jelöli, hanem a kompressziótűrő-képességét, vagyis azt, hogy mennyire lehet összepréselni anélkül, hogy magától berobbanna. Rögtön kiderül miért fontos ez.

Megvan az, hogy szív, sűrít, gyújt, kipufog?


A motor a hengereit benzin-levegő keverékkel szívja tele. Sűrítés ütemben ezt kb. a tizedére nyomja össze. Amikor a gyújtógyertya szikrát ad, a keverék begyullad és villámgyorsan elég (nem robban), maga előtt tolva a dugattyút az alsó holtpont felé. Ennek hatására jön létre a főtengelyen a nyomaték.

Ha túl alacsony az üzemanyag oktánszáma, a benzin-levegő keverék már sűrítés közben, azaz idő előtt berobban. Ez viszont már valódi robbanás, ami akár 50-szor nagyobb lökéshullámot hozhat létre, ráadásul éppen a dugattyú mozgásával ellentétes irányba, mivel az még bőven a felső holtpont felé tart. A jelenséget jellegzetes hangjáról kopogásos égésnek nevezik. Ez a fül számára kellemetlen hanghatáson kívül előbb-utóbb a motort is tönkreteszi. A kopogás rongálja a gyűrűket, a csapszeget, a főtengely csapágyakat, extrém esetben ki is lyukaszthatja a dugattyút.

Kopogásos égés miatt megrongálódott dugattyúk

Szükséges-e 100-ast tankolni?

A mai motorokat általában 95-ös oktánszámú benzinhez tervezik, 100-ast csak olyanokban kell tenni, amelyeket kifejezetten ahhoz terveztek. Ha mégis a szükségesnél alacsonyabb oktánszámú üzemanyagot tankolsz, szerencsére nem lesz baj. A mai modern motorok felismerik a rosszabb üzemanyagot és az előgyújtás szabályozásával képesek alkalmazkodni hozzá. Persze csak némi teljesítmény-csökkenés árán.


Kinek találták ki a 100-as benzint?

Tuning dugattyú vagy vékonyabb hengerfejtömítés alkalmazásával lehet növelni a sűrítést a hengerekben. Emelt kompressziójú (verseny)motorokba magasabb oktánszámú üzemanyag való. Egy ilyen átalakításba viszont szakértelem nélkül nem érdemes belevágni, hiszen némi plusz teljesítmény helyett könnyen egy kinyírt blokk lehet a végeredmény.




Tuning dugattyúk 

Miért érdemes mégis 100-as benzint tankolni utcai motorba?

A prémium üzemanyag nem csak oktánszámban különböznek a sima paraszt benzintől. A hagyományos, 95-ös (E10) 10%-a bioetanol. Ez az - elméletileg - környezetkímélő összetevő valójában a benzinnél 30%-kal alacsonyabb fűtőértékű, így a motor teljesítménye alacsonyabb lesz tőle, mintha „rendes benzin” kerülne bele. Éppen ezért lesz a motor hajszálnyival erősebb a 100-as benzintől. Ezen kívül a hozzá adott adalékanyagok tisztítják és védik a motort és az üzemanyagrendszert, bár itt olyan kis különbségekről beszélünk, ami nemhogy tankolásonként, de szervizperiódusonként sem kimutatható.
Ellenben van egy egészen kézzelfogható előnye a prémium üzemanyagnak. Hosszabb ideig álló motornál a sima 95-ös benzin „berohad”. A szerves összetevők lebomlása után visszamaradó nyálkás, büdös trutyi egy idő után eldugítja az üzemanyagrendszert és tönkreteszi az benzinszivattyút. Téli tárolás előtt ajánlatos 100-as benzinnel feltölteni a motort, hogy tavasszal simán induljon, ne a motorszerelőnél kelljen kezdeni az idényt.

Berohadt benzin a porlasztóban 

Jobb az osztrák benzin a magyarnál?

Egy városi legenda szerint Ausztriában, az ottani benzinnel kevesebbet fogyaszt a motor. Ez igaz is meg nem is. A benzin minősége ugyanolyan, mint az itthoni nagy hálózatoknál, viszont az utak minősége sokkal jobb, nem kell úthibákat, kátyúkat kerülgetni, felbontások miatt lassítani. A forgalom ritmusa teljesen más: az Alpokban ritkábban dugul be a forgalom és az utak sincsenek tele felesleges korlátozó táblákkal. Ráadásul a magyarok túrázni mennek a sógorokhoz, az pedig nem a „felpattanok a motorra, elugrok valahova” típusú, rövid távú, sok megállással és elindulással tarkított közlekedésről szól. Túrán minden motor kevesebbet fogyaszt.


A különböző benzinek minősége, valós vagy vélt tulajdonságaik rengeteg vitára adnak alapot. Valaki tudományos, valaki tapasztalati alapon közelíti meg a kérdést, a megoldás soha nem egyértelmű.

Szerinted van "jó és rossz benzin"?