A villámgyors segítség motorral érkezik
A villámgyors segítség motorral érkezik
Az első motoros mentő 15 éve bukkant fel Magyarországon. Azóta számtalan sikeres segítségnyújtás fűződik a nevükhöz. A fürge motoroknak és a rajtuk ülő elhivatott orvosoknak, mentőtiszteknek, ápolóknak sokan köszönhetik az életüket.
Dr. Vajda Márkkal beszélgettünk.
Te voltál az első mentőmotoros az országban. Hogy indult ez a karrier?Egészen pontosan négyen kezdtük el velem együtt, 2004-ben. Mindannyian mentőorvosként dolgoztunk és civilben motorosok voltunk. Felvetettük, hogy mi lenne, ha csinálnánk egy motoros mentőszolgálatot. Utánanéztünk, és azt láttuk, hogy Angliában már működik hasonló. Eleinte kevesen hittek benne, hogy van itthon létjogosultsága, de az OMSZ rábólintott, hogy kipróbáljuk. Ehhez a Yamaha Hungária adott nekünk üzemeltetésre egy FJR1300 tesztmotort, amit GIVI dobozokkal szereltünk fel. Később még rengeteg fejlesztésre volt szükség, hogy azt a rengeteg felszerelést, amit magunkkal kell cipelni, biztonságosan tudjuk szállítani.
Milyen felszerelések vannak a mentőmotorban?Bármennyire is hihetetlenül hangzik, a hordágyat kivéve minden, ami egy rohamkocsiban benne van. Maximum mindenből egy kicsit kevesebb. Viszont akad néhány ritkább, drágább eszköz, ami az OMSZ-nél még nincsen rendszeresítve, de a motorokon már van. Sok olyan eszközt, amit csak később rendszeresítettek, mi – mint kísérleti egység – próbáltunk ki először.
Hogyan lehet valaki mentőmotoros?Legyen nagyköbcentis motorja és „A” kategóriás jogosítványa. A PÁV I. vizsgája a megkülönböztető jelzés miatt kell. Van egy vezetéstechnikai követelményrendszer is, ami minden évben ellenőrzésre kerül. Illetve egészségügyi végzettségét tekintve mentőápoló, mentőtiszt vagy orvos kell legyen.
Milyen motorokat használtok?Régebben Yamaha FJR-ekkel mentünk, illetve volt egy ideig egy Harley Davidson Ultra Classic Electra Glide is. Jelenleg Honda Pan European, Crosstourer, NC750 és CB500 motorjaink vannak.
Hány kilométert tekertek velük egy évben?Nagyjából 6-8000 kilométert megyünk egy motorral egy szezonban. Ez viszont sokkal intenzívebb használat, mint a normál utcai. Nem azért, mert mi esztelenül száguldunk, hanem azért, mert olyan körülmények között kell használni őket, hogy a kímélő üzemmód nem megvalósítható. Mindig akcióban vannak, intenzívebben kopnak a fékek, a teleszkóp szimeringek, a gumik, használódik a futómű. Meglepően sokat megyünk rossz minőségű utakon, néha földúton, olyan helyeken, ami nem ezeknek a motoroknak van kitalálva.
Akkor Ti legálisan száguldozhattok?Valójában szinte az összes KRESZ szabályt figyelmen kívül hagyhatjuk, de csak akkor, ha meggyőződtünk róla, hogy ezzel másokat nem veszélyeztetünk. Ha bármi rosszul sül el, akkor mi vagyunk a felelősök. Riasztásnál a lehető legnagyobb sebességgel megyünk, ami még biztonságos. Volt rá példa, hogy üres autópályán átléptem a 200 km/h-t, de valójában nem a puszta sebesség miatt vagyunk gyorsak, hanem azért, mert ki tudjuk használni a motor dinamikáját, gyorsulását és azt, hogy elférünk bárhol.
Motorosként tisztában kell lenni azzal, hogy jóval sérülékenyebbek vagyunk, mint autóban. Másrészt nincs annál rosszabb, mint amikor sikeres mentés helyett másoknak kárt okozunk. Nem érünk oda egy sérülthez, ráadásul újabb balesetet okozunk.
Meddig tart nektek a szezon?A mentőmotoros szezon október 15-ig vagy 30-ig tart, és április 1-én vagy 15-én kezdődik, az időjárástól függően. Mint a katonaságnál, nekünk pontosan megmondják, mikortól nem fázunk.
Civilben is motorosok vagytok?Természetesen. Nálunk alapkövetelmény, hogy legalább 2 éven keresztül saját nagyköbcentis motorral legyen tapasztalat.
Milyen saját motorjaitok vannak?Teljesen változó. A gyorsasági motortól a túramotoron keresztül az endurón át az igazi hard core épített bobberig mindenféle.
Van olyan eset, amire az életed végéig emlékezni fogsz?A gyerekellátások azok, amik még a legedzettebb ember lelkében is nyomot hagynak. Rengeteg ilyen emlékem van, de ezek nem vidám emlékek.
Viszont van egy sztorim, ami a mentőmotor használhatóságát jól példázza. Az M3-as autópályán felborult a vöröskereszt vérellátó szolgálat mikrobusza. A Hungaroringen éppen Forma 1-es verseny volt, az M3-as teljesen be volt állva. Több sérültet is jelentettek, voltak, akik beszorultak a kisbuszba. A mentőmotorral percek alatt ott voltam és meg tudtam kezdeni a mentést. A következő egység, amelyik a helyszínre ért, a budaörsi helikopter volt, kb. 25 perccel később. Pozitív végkifejlet, hogy mindenki túlélte a balesetet és megfelelő ellátásban részesült.
A motorral mindenhova eljutsz. Nagyon elegáns, amikor például egy zsúfolt strandon van baleset és a törülközők között lavírozva végigmész és egészen a sérült mellett 1 méterre állsz meg.
Óriási előny még, hogy gyorsan vissza tudok jelezni a helyszínről. Pontosítom a bejelentést, a helyszínt, a sérültek számát, az eset súlyosságát. Tömeges balesetnél a mentőmotoros lehet a kárhelyparancsnok, aki koordinálja a mentőegységeket. Megmondja, ki kerüljön kórházba, ki melyik sérülttel foglalkozzon, ki mikor induljon el egy sérülttel. Logisztikai szempontból fontos, ha jól használja a mentőszervezet.
Mindig teljes védőfelszerelésben motoroztok?Természetesen. Szigorú szabály, hogy amikor egy mentőmotoros közlekedik, minden védőfelszerelés rajta legyen. Ez abból a szempontból is fontos, hogy jó példát mutassunk. Az utóbbi években Sixgear ruháink vannak, eddig semmilyen panasz nem volt rájuk.
Mit tanácsolnál a motorosoknak?Először is sokkal jobban tiszteljék a fizikát, mint amennyire most teszik. A sebességtől kezdve a fékutakon keresztül a tapadásig mindent.
A saját, civil motoromon van egy horpadás a tankon. 2015-ben keletkezett, amikor eltörtem a gerincemet egy motoros balesetben. Azt a horpadást soha nem fogom kijavítani. Ahányszor ráülök a motoromra, mindig látom. Minden egyes indítózásnál, minden egyes gázadásnál emlékeztet arra, hogy a fizika akkor kivette a kezemből az irányítást és majdnem meghaltam. Lehet itt a KRESZ-ről beszélni, meg a védőfelszerelésekről, de a fizika szabályait nem lehet áthágni.
Irigyled a mentőmotorosok munkáját?