Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Amit nem tanítanak: defenzív vezetés 1. rész


A motorosok biztonságának több összetevője van. Az első és legfontosabb: a passzív biztonság. Ez alatt a védőfelszereléseket értjük, mint protektoros ruha, bukósisak, stb. Ennek a védelmi szintnek az eléréséhez nincs szükség mélyreható ismeretekre és rutinra, csak bemész a motoros boltba és magadtól vagy az értékesítő segítségével megveszed, ami kell. Azt azonban tudnod kell, hogy önmagában a mechanikai védelem keveset ér. Hiába a legdrágább sisak, a legmodernebb protektorok, ha országúton beköszönsz egy szemből érkező kamion hűtőrácsán, maximum a holttested azonosítását könnyítik meg. Ez a példa elég extrém, valójában a balesetek zömében a védőfelszerelések igenis csökkentik a sérülések súlyosságát, sőt, sok esetekben életet is mentenek. Mégis súlyos felelőtlenség csak és kizárólag bennük és a szerencsében bízni.



A vezetéstechnikai tréningek az utóbbi évtizedben jöttek igazán divatba. Egy mostani kezdő motorosnak nem évtizedek alatt kell magától ráébrednie a motor fizikai kezelésének minden trükkjére. Egy kis lóvé meggyorsítja a dolgokat. Tapasztalt trénerek szó szerint napok/hetek alatt képesek átadni olyan motoros tudást, amit lehet, hogy a büdös életben nem sajátítanál el, hacsak valaki meg nem mutatja, és nem gyakoroltatja veled ájulásig. Rengeteg jó motoros került ki így a tréningekről, akik – elméletileg – képesek olyan speciális manőverekre, ami adott esetben megmentheti az életüket. Igen ám! De az emberek kockázatvállalási hajlandósága ettől nem változik. Éppen ezért egy kiképzett, biztos technikai tudással rendelkező motoros mindenhol gyorsabban és magabiztosabban fog haladni, mint egy képzetlen. Ugyan ki fog tudni keveredni egy rakás veszélyes szituációból, ugyanakkor, ha valamit mégis benéz, még nagyobb lesz a baj.



A defenzív vezetés fogalma mindenki előtt ismert, de a jelentősége kiemelten fontos egy motoros esetében. A motoros ruha és a bukósisak nagyságrendileg kisebb biztonságot nyújt, mint egy fém kasztni. Ami egy autósnak egy betétlap, az neked lehet egy életre szóló, maradandó sérülés. Éppen ezért az ütközést mindenféleképpen, 100%-os hatékonysággal el kell kerülni! Ebben segít a defenzív vezetés. Igen ám, de ezt nem tanítják sehol! Tananyagot összeállítani is lehetetlen lenne, hiszen a mások hibájából kialakuló vészhelyzetek és azok megelőzésének módja végtelen. Kreativitásban nehéz felülmúlni a figyelmetlen sofőröket, ha egy ártatlan motoros megszívatásáról van szó.

Hogyan sajátíthatod el mégis a defenzív vezetést anélkül, hogy minden egyes veszélyes szituációt egyesével át kellene élned? Én csak a magam példájából tudok kiindulni. Természetesen nekem is voltak motoros baleseteim, amiket szerencsére kisebb-nagyobb sérülésekkel, de túléltem. Sokkal többet tanultam viszont rutinos öreg rókák elmeséléseiből, korábban elszenvedett vagy csodával határos módon megúszott baleseteik elemzéséből. Azok a sztorik jutnak eszembe, amikor hasonló forgalmi szituáció jelenik meg előttem. Fontos, hogy olyankor nem a vészhelyzetet reagálom le, hanem már azelőtt hozok egy döntést, hogy egyáltalán hagyom-e magam belesodorni egy olyan helyzetbe, ami akár veszélyesbe is fordulhat. Ennek köszönhetem, hogy a közúton nagyon ritkán ér meglepetés és kb. szökőévente egyszer kell vészfékeznem. Az egyetlen, amivel nem igazán tudok mit kezdeni, azok a vadállatok. Lehetetlen megjósolni, mikor fog kiugrani valami a bozótból. Erre is megvannak a módszerek, hogyan lehet csökkenteni a kockázatot, de teljesen kizárni nem lehet.

A következő részben olyan konkrét eseteket mesélek majd el, amik a defenzív vezetésben való elmélyülést segítik. Ha azokat megjegyzed és beépíted saját túlélési stratégiádba, sokkal nagyobb biztonságban fogsz közlekedni, mint azelőtt.