Kosaram

.. betöltés ..

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Az álmok néha összetörnek, végül arannyal megragasztjuk őket


írta, képek: Guld Péter


Az alábbi történetben minden jól indult, de valami mégis történt. Mi pedig bízunk benne, hogy a jövőben ritkábban találkoztok majd hasonló, kiegészítő anyagokkal.

Legutóbbi SHOX magazinunkban (kattints a magazinért) talán ti is olvastátok az interjút, amelyet Faye Ho kisasszonnyal, az FHO Racing tulajdonosával készítettem még 2024-ben, és semmi nem indokolta, hogy a szálak ilyen módon összekuszálódjanak. Pedig az FHO Racing egy sikeresnek mondható szezon után nagy dobással készült 2025-re.



Ugyan a Man-szigeti TT-n Peter Hickman nem tudta megismételni a korábbi évek dominanciáját, a Superbike futamot azért megnyerte. Viszont 2025-re a csapat leigazolta mellé azt a versenyzőt, aki az elkövetkezendő évek meghatározó alakja lehet. Ő pedig az a Davey Todd, aki végül mind a Superstock, mind a Senior TT versenyét megnyerte 2024-ben. Todd első győzelmeit szerezte a szigeten, rögtön kettőt, és pláne az ezres motorral. Ez pedig több volt, mint ígéretes.

Így amikor 2024 végén, az FHO Racing bejelentette, hogy Peter Hickman mellett Davey Todd-dal készülnek a következő szezonra, egyértelműen egy álomcsapat létrejöttét könyvelték el a még sokat látott szakértők is.

Ezt viszonylag csendes napok, hetek követték, és senki nem érezte, hogy egy váratlan húzással borulnak a jól megkomponált tervek. Egészen február 10-ig, amikor az FHO Racing bejelentette, hogy a 2025-ös szezonban egyetlen versenyzővel állnak rajthoz a brit Superbike bajnokságban, az ukrán Ilja Mihalcsikkal. Továbbá jelezték azt is, hogy 2025-ben nem indulnak utcai versenyeken. Amely azt jelentette, hogy a csapat teljesen átstrukturálta magát az idei évre. Ettől nagyobb pofont pedig egyik, tavaly leigazolt versenyzőjük sem kaphatott volna. Ami azért is érdekes, mert a magazinban közölt interjú szerint Faye Ho egyértelműen állította, hogy 2025-re marad minden változatlan. Ebben elmondta: ugyan tervezi, hogy visszaköltözik Makaóba, de hozzátette, hogy a csapat életére ez semmilyen kihatással sem lesz. Továbbá olvashatják az interjúban azt is, amelyben Ho kisasszony kifejtette, hogy amíg a brit Superbike bajnokság leginkább veszteséges, és nehéz szponzorokat találni, addig a TT rendre gazdaságos, mert az extra szponzorok fedezik ennek költségeit, így a csapat némi nyereséggel zárhatja a kéthetes Man-szigeti kiruccanásokat.

Ezek fényében pedig nehezen érthető a döntése. Mivel jelen cikk megírásáig nem kaptunk tőle válaszokat a kérdéseinkre, leginkább csak találgatni tudnánk, amelynek valljuk be, nincs sok értelme. Így inkább összeszedtük azokat az információkat, amelyeket tudunk.

Mihalcsik jelenleg huszonnyolc éves, tavaly megnyerte az IDM (nemzetközi német bajnokság) Superbike bajnokságot, és stabil résztvevője volt a BMW gyári csapatának az Endurance világbajnokságon. De karrierje ettől távolabbra nyúlik vissza. 2012 óta jelen van a nemzetközi élmezőnyben, és mindig is céljai között szerepelt a világbajnoki szereplés. Ez viszont csak néhány alkalommal sikerült neki. Ugyan 2016 ban a Supersport világbajnokságon nem szerepelt rosszul, és volt néhány top10-es helyezése, mégis kiszorult a következő szezonban. Így 2022-ben láthattunk ismét a világbajnokságon, immáron a Superbike-ok között, a gyári BMW csapatban, Michael van der Mark helyetteseként. Itt három alkalommal szerzett pontot, ebből egyszer a top10-ben végzett. Többen úgy sejtették, a BMW így hálálta meg neki, hogy elfogadta a csapat felkérését, és részt vett az Endurance programjukban. Sőt, csatlakozása után rögtön az első alkalommal másodikak lettek. A 2022-es szezon a háború kirobbanása miatt érthető módon felemásra sikerült, de 2023-ban, valamint 2024-ben ismét stabil tagja volt az Endurance alakulatnak, és a bajnokságot mindkét alkalommal a harmadik helyen zárták. Emellett az IDM-ben versenyzett, amelyet a tavalyi szezonban megnyert, és minden bizonnyal úgy érezte, a BMW honorálhatná végre az erőfeszítéseit egy világbajnoki szerepléssel. A gyár viszont úgy döntött, hogy a világbajnoki programot átalakítják, így szatellit csapat nélkül, mindössze egyetlen gyári csapattal vágtak neki a 2025-ös idénynek. Mivel az ukrán versenyző a BMW Motorrad Motorsport részlegének támogatását élvezi, sokan azt gyanították, hogy kötöttek egy háttéralkut, amelynek záradéka volt, hogy 2025-ben egy komolyabb bajnokságban próbálhassa ki magát.

Persze nem kizárt, hogy a fenti pletykák alapjait valóban csak a szóbeszéd adja, de további épkézláb elképzelést nehéz lenne felmutatni.

És talán ezért sem láttunk akceptálható kirohanásokat, és vitriolos megjegyzéseket a két kirúgott versenyző, Peter Hickman, és Davey Todd részéről. Az első hírek ugyan arról szóltak, hogy a két brit egy új alakulatban, félig-meddig az FHO égisze alatt indul majd a 2025-ös versenyszezonban. De hamar bebizonyosodott, hogy ez is csak a találgatás része volt, mert szinte a kirúgásukkal egyidőben bejelentették, hogy 8TEN Racing néven új csapatot alapítottak, és a BMW Motorrad UK támogatásával, gyári Superbike motorokkal vágnak neki a két nagy utcai versenynek, amely a NorthWest200 és a Man-szigeti TT, valamint a brit Superbike bajnokságnak. A csapat neve egyébként kettejük rajtszámából adódik.

A fenti három vállalás költségvonzata viszont igencsak combos lehet, ezért is gyanítom, hogy egy esetleges háttérmegállapodásnak eleve része volt a két brit idei szezonban való versenyeztetése. Hiszen más magyarázatot nagyon nem látok arra, miként lehet egy csapatot egyidőben bejelenteni a kirúgásunk napján, úgy, hogy már azt is tudjuk pontosan, milyen költségvetésből tudjuk finanszírozni a szezont, látszólagos szponzorok nélkül.

Néhány kérdést Peter Hickmannek, és a csapat sajtósának is elküldtünk, de választ egyelőre tőlük sem kaptunk. A motorsport, és a motorsportban felmerülő költségek, és szponzorok mozgatása, valamint azok felkutatása nem egyszerű folyamat. De ahogy a lapállás mutatja, Faye Ho ebben is nagy játékos, és nagyapja, szerencsejátékokon alapuló üzleti érzékéből sokat tanulhatott, ha ezt a műveletet ennyire mesteri módon, sérülés és sértődés nélkül ilyen bravúrosan lemenedzselte.