Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Biztonságosabbak lesznek a bukósisakok


Az ezredfordulónál még a "csak" 175 lóerős Hayabusával riogatták az utca népét. Azóta sokat fejlődött a világ. Mára egy valamirevaló ezres naked is van ilyen erős, a superbike-ok pedig már 200 lóerő körül/felett járnak. Éppen ideje annak, hogy a védőfelszereléseink is kövessék a trendet és még erősebbek, még biztonságosabbak legyenek. Most a bukósisakokon van a sor.



A sisakvásárlók által jól ismert ECE 22.05-ös szabványt hamarosan végleg leváltja - a nem meglepő módon - ECE 22.06-nak nevezett utódja. Miért csak hamarosan? Mert nem várható el az összes sisakgyártótól, hogy egyik napról a másikra lecseréljék a teljes termékpalettájukat. Mi lenne a felhalmozott alkatrészekkel, előre legyártott héjakkal, EPS-ekkel, bélésekkel? Éppen ezért az új szabványt már 2021-ben, a másikkal párhuzamosan életbe léptették, hogy a gyártóknak legyen ideje fejleszteni és átállni rá. A 2023 júniusáig legyártott, "régebbi" sisakokat legkésőbb 2024-ig lehet értékesíteni. A felhasználókat egyelőre semmi sem köti az új szabványhoz, nyugodtan lehet tovább vásárolni és használni az ECE 22.05-ös bukókat, pár év alatt úgyis kikopnak az utakról.

Mennyivel lesz biztonságosabbak az új sisakok?

Azt gondolnád, hogy csak simán feljebb emelték az elvárt ütéselnyelő képesség szintjét, de ez nem így van. Valóban nagyobb erőhatás ellen kell tudniuk védelmet nyújtani az új bukóknak, de ezen kívül egy rakás más, akár merőben új kritériumnak is meg kell felelniük. Például azok a sisakok, amikhez gyárilag lehet kérni intercomot, a homologizációs eljáráson beszerelt készülékkel is meg kell felelniük. Vagy itt van az is, hogy az eddigi 5 helyett 18 lehetséges pontot határoznak meg egy sisakokon, ahol vizsgálhatják, azaz nem igazán lehet gyenge pontja.



Ami az ütéselnyelő-képességet illeti: a korábbi 7,5 m/s-ról 8,2 m/s-ra nőtt a teszteken használt legnagyobb becsapódási sebesség. Tudom, ezt most nehéz biztonságra, élet vagy halál kérdésére lefordítani. Legyen elég annyi, hogy az eddig biztonságosnak tartott sisakodat kb. 10%-kal múlja felül. Ezen kívül szélesebb sebességtartományban vizsgálják az ütéselnyelő képességet, vagyis több lépcsőben, lefelé egészen 6 m/s-ig. Miért van szükség kisebb erőhatás vizsgálatának? Egy túlságosan sűrű EPS-szel (polisztirol, az ütéselnyelő réteg anyaga) készült sisak lehet, hogy a teszteken jól teljesít maximális erőhatással szemben, de kisebb ütődésnél, például amikor a motoros kis tempónál elcsúszik, a sisak túlságosan „keményen” viselkedik, így a szükségesnél jóval nagyobb trauma érheti az agyat.

Ferde ütközési teszt

Nem ismeretlen fogalom, de eddig csak a versenysisakoknál, a FIM (Nemzetközi Motorkerékpáros Szövetség) homologizációs rendszerében vizsgálták. A ferde ütközés, amikor a bukósisak bizonyos szögben csapódik neki pl. az aszfaltnak, egyenes irányú mozgása megváltozik, ami a koponyán belül az agy hirtelen elfordulását eredményezi. Ez sokszor még veszélyesebb, mint a frontális ütközés, mert korlátozott területű, átmeneti trauma helyett az egész agy érintett. Az idegsejtek megnyúlása az agy nagyobb területén maradandó károsodást okozhat.



„Golyóálló” bukósisak

Érdekesség a plexi töréstesztje. Egy 6 mm átmérőjű acélgolyót lőnek ki rá közel 300 km/h-val, de a golyónak nem szabad áthatolnia rajta. Jó tudni, hogy nem lesz bajod, ha 300-zal elkapsz egy cserebogarat. Ezen kívül a szabvány a plexi maximális torzítására, karcállóságára és a fénytörés mértékére is kitér. Utóbbiak vonatkoznak a beépített napszemüvegre is.



Állandó minőség

Azért, hogy a homologizáció során ne lehessen csalni, illetve hosszútávon biztosítsák az állandó biztonsági szintet, a sisakoknak több alkalommal is bizonyítaniuk kell a gyártás során egy független testület előtt. Először közvetlenül a gyártásba kerülés előtt. Másodszorra akkor, amikor az első sorozatgyártott széria darabjait vizsgálják meg. A harmadik teszt időpontja nincs előre meghatározva. Ez egy szúrópróbaszerű vizsgálat a gyártás teljes időtartama alatt, ami lehetőséget ad arra, hogy a már homologizált termékektől visszavonják a minősítést, ha a gyártási folyamat vagy az alapanyagok megváltoztatása miatt leromlana a minőség.