A tavaszi első motorozás előtt nézd át a motorodat, hogy minden rendben van-e vele. Akármilyen profi vagy, érdemes átfutnod ezt a listát, nehogy kihagyj valamit.
Ha még nem vagy még túl rutinos benne, olvasd el a lista utáni részt is, ahol bővebben kifejtünk néhány dolgot.
Tavaszi üzembehelyezéskor ezeket kell mindenképpen ellenőrizned:
- fékek
- futómű
- kezelőszervek
- gumik
- akkumulátor
- elektromos berendezések
- váz, kerekek
- burkolatok
Egy okos trükk, amivel felesleges, bosszantó költségtől kíméled meg magad
Ne ess neki egyből a motorodnak! A hosszú mozdulatlanság alatt a teleszkóp szimeringek kiszáradhattak. Ha hirtelen berugóztatod a motort, előfordulhat, hogy megsérülnek és a teleszkópok engedni fogják az olajat.
A teleszkóp szimering filléres alkatrész, de cseréjéhez szét kell kapni a motor komplett elejét
Nézd meg a gumikat!
Valószínűleg eltávozott egy kis levegő a gumikból a hosszú állás alatt. Az a minimum, hogy felpumpálod őket a megfelelő nyomásra. A lapos gumi rohadtul tud csúszni, az aszfalt pedig amúgy is hideg és koszos a tél végén.
A kopásjelző egyvonalba került a futófelülettel, ez a gumi elfogyott! Ezért már a rendőrök is büntetnek
Akkumulátor
Ha máskor nem, hosszú állás után észre fogod venni, ha baj van vele: nem forgatja az önindítót. Töltsd fel gyorsan, talán még meg tudod menteni. Ha nem veszi fel a töltést vagy nagyon hamar újra lemerül, akkor cserélni kell.
Egy-két hónap állás alatt az akkumulátor kisül és tönkremegy. Egy akkumulátor-töltővel évekig formában tarthatod
Olajcsere
Nem csináltad meg ősszel? Akkor tedd meg rögtön a szezon elején! Legjobb, ha szakértőre bízod az olajcserét, de ha magadnak szeretnéd, akkor itt egy kis segítség.
Ha van egy ilyen kannád, nem kensz össze mindent fáradt olajjal
Ne az első sarkon derüljön ki, hogy nem fog a fék!
Indulás előtt mindenképpen próbáld ki a fékeket! Az elöregedett, bekeményedett tömítések ilyenkor mennek tönkre végleg. Ha a fékrendszer szivárogni kezd, nem csak a fékhatás szűnhet meg, de a kifolyó fékfolyadék tönkreteheti a fékbetéteket és a fényezést vagy összekenheti a gumikat. Ez utóbbi tuti elcsúszáshoz vezet.
Friss fékfolyadékkal sokkal jobb a fék, ezt 2 évente kell lecserélni
Tisztítás
Hacsak nem volt letakarva, rászállhatott a por, de sok motoron még a tavalyi kosz díszeleg. Olyan hirtelen ért véget a tavalyi szezon, és télen is elő lehetett venni a vasat, nem csoda, ha ráfér a mosás. Egy kis simogatás amúgy sem árthat a motornak. Mosás közben könnyen kiszúrhatod a meglazult csavarokat, apró repedéseket, elfáradt műanyagokat.
A lánckenő paszta kevésbé koszol, mint a spray
Az első utad egy próbakör legyen
Ne rögtön egy túrával indítsd a szezont! Először egy kisebb kört menj csak és figyeld a motorod reakcióit. Veszi a gázt, nem rángat? Működnek az elektromos berendezések? Rendesen fog a fék? Ha nem stimmel valami, még időben észreveszed és meg tudod javíttatni. Csak akkor indulj hosszabb útra, ha a motorod már ki van próbálva és minden oké.
Te milyen karbantartásokat csinálsz meg mindenképpen a szezon kezdetén?