Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Gagyi-e a bukósisakod?

Tudjátok, van az a mondás, hogy „annyiért vegyél bukósisakot, amennyit a fejed ér”. Tök jól hangzik, könnyen értelmezhető, lényegre törő, de szerencsére egy oltári nagy baromság. Valószínűleg kapzsi kereskedők találták ki vagy olyan tehetős motorosok, akik megengedhetik maguknak, hogy a legdrágább védőfelszerelésekben motorozzanak.

Mennyire biztonságos egy bukósisak?

A bukósisakok biztonságát Európában (és azon kívül még néhány, összesen 50 országban) már jó ideje az ECE 22.05 szabvány írja elő. Ez sok mindent magába foglal az ütéselnyelő képességen és a tartósságon kívül például a fej lefedettségét vagy a látómező szélességét. Ahhoz, hogy egy bukósisakot forgalomba lehessen hozni az adott országokban, az a minimum, hogy az előírt szigorú követelményeket teljesíti.



Már a brit tudósok is vizsgálják a bukósisakokat

Talán ez az egyetlen értelmes kutatás, amibe brit tudósok valaha belefogtak. Az ECE 22.05 szabványnál szigorúbb tesztelési eljárásnak tesznek ki rengeteg bukósisaktípust, az eredményeket pedig feltöltik egy weboldalra, ahol bárki megnézheti. Sajnos nem minden bukó jut el erre a bizonyos SHARP tesztre, hiszen rengeteg márka végtelenszámú típusa létezik a világon. A lista az ottani piac legnépszerűbb márkáit tükrözi.

A SHARP eredményeiből az látszik, hogy az ár nem feltétlenül áll arányban a sisak által nyújtott biztonsággal. Egy noname kínai bukó ugyanúgy érhet el maximális értékelést, mint ahogy egy méregdrága, márkás termék is leszerepelhet. Valójában azonban, amelyik sisak bekerül a tesztre, már eleve biztonságos. A legjobb eredményt elért típusok (pl. AGV Pista GP) kb. 30%-kal teljesítik túl a kötelező elvárást. Ha a két szélsőséget nem nézzük, átlagos bukósisakok biztonsága között 8-10% a különbség. Gyakorlatilag elhanyagolható.





Miért drágább mégis egyik bukósisak a másiknál?


A bukósisak szó szerencsétlen elnevezése a motoros sisaknak, hiszen nem azért veszed, hogy bukjál benne. Meg kell, hogy védjen, ha elesel, de sok más feladata is van. Menet közben védenie kell a szemeidet a bogaraktól és a huzattól, a füleid a hidegtől és a zajtól. Ezeket viszont nem mérik, ahogy a kényelmet, a kidolgozási minőséget, a tartósságot, a szellőzés hatékonyságát sem. Ezek egy része szubjektív szempont, ami tőled és a motorod adottságaitól is függ.

Egy mostani, olcsó bukósisak ugyanazt tudja, mint sok évvel ezelőtt a prémium kategória. Valentino Rossi AGV Q3 sisakban kezdte pályafutását a világbajnokságon 1996-ban. Ennél az áramvonalasság még kimerült abban, hogy nem volt szögletes a sisak. A héjszerkezet ugyan kompozit volt, de a plexihez nem járt Pinlock, a bélésnél csak az arcpárnák voltak kivehetők, azok is inkább a személyre szabás, mint a tisztítás miatt. A szellőzők formája, mérete és elhelyezése – mai szemmel nézve – nem éppen tudományos. Ráadásul ez még egy korábbi szabvány szerint készült, kevésbé volt biztonságos, mint bármelyik mai bukósisak. Pedig a VB-n ment benne.



A bukósisakok folyamatosan fejlődnek. A vezető gyártók, mint például a Shoei vagy az AGV rengeteg pénz ölnek fejlesztésbe, tesztelésbe. Eredményeik először a motorversenyeken, később az utcán jelennek meg. Kisebb gyártók nem kísérleteznek új irányvonalakkal, megvárják, amíg kirajzolódik egy trend, és mennek utána. A legkisebb, jellemzően kínai cégek pedig a kereskedelemben már kapható, népszerű termékeket, részletmegoldásokat egyszerűen lemásolják.

Összességében minden szinten lesz valamilyen fejlődés. A csúcs sisakokon még inkább hi-tech megoldások jelennek meg, ugyanakkor az olcsó másolatok is egyre jobbak és jobbak lesznek. A lemaradásuk viszont megmarad, ami ugyanúgy években/évtizedekben mérhető.



Baloldalon egy AGV Corsa, jobb oldalon egy noname kínai bukó látható. A Corsa formája sokkal áramvonalasabb, látszik rajta a szélcsatornában végzett rengeteg munka. Plexi mechanikája fém, hogy egy esésnél ne repüljön le egyből, és ne menjen a szemedbe kavics, ahogy a régebbi sisakoknál ez előfordul (Rossi kérésére alakították így). A felhúzott alsó él csökkenti a kulcscsont sérülés esélyét, amit esésnél sokszor maga a bukósisak okoz.



Mennyivel jobb egy karbon sisak a műanyagnál?


A karbon egy drága, különleges szövet, ami sokkal erősebb, mint ugyannyi tömegű vagy térfogatú sima műanyag. Éppen ezért nem kell belőle olyan vastag héjat készíteni, mint műanyagból, így a sisak könnyebb lesz. Vastag karbon héjnak nem is lenne értelme, hiszen a sisak éppen azzal emészti fel egy ütközés energiáját, hogy önmaga összetörik. A kisebb súlyon kívül a karbon további előnye, hogy kevésbé öregszik, mint a műanyag, így a sisakod évekkel tovább kiszolgál.



Mindenki csöndes sisakot szeretne

Nehéz megmondani melyik sisak zajos és melyik csendes, hiszen minden motoron máshogy ér a menetszél. Egy hatalmas szélvédő mögött kevesebb zajjal kell számolni, mint egy csupasz motoron. Kivéve, ha éppen úgy kavarodik a levegő, hogy pont a sisakod alá vág be, mert az kelthet kellemetlen szélzajt. A motoros magassága, üléspozíciója, testtartása is egyedi, lehetetlen mindenkinek egyszerre megfelelni. Az mindenesetre kijelenthető, hogy a drágább sisakok jobban párnázottak, áramvonalasak, és ezért általában csendesebbek szoktak lenni. Amikor drága bukót veszel, vásárlás előtt mindenképpen próbáld ki, nehogy csalódás érjen!

Utálod, ha nem látsz a párától?

Sarkaltos pont a plexi párásodása. Ha nem látsz át rajta, az életveszélyes, ha felhajtod, akkor megfázol, hiszen a pára rendszerint éppen hidegben és esőben szokott megjelenni. Egy páramentesítő betétes (Pinlock) plexi segíthet rajta, de ez sem minden esetben garancia a sikerre. Ha a bukósisak szellőzése nem elég hatékony és a kilélegzett meleg levegő nem tud elég gyorsan eltávozni a sisak belsejéből, a pára előbb-utóbb a plexin köt ki.



Mi bajod lesz, ha olcsón veszel bukósisakot?

Nyugodtan vehetsz magadnak olcsó bukósisakot, amennyiben az megfelel a vonatkozó szabványnak, vagyis fel van tüntetve rajta az ECE 22.05 jelzés. A biztonságot mindenképpen megkapod, maximum némi kompromisszumot kell kötnöd a szélzaj, a kényelem, a szellőzés, a súly, a párásodás vagy az élettartam vonatkozásában.

Mindenképpen teljesen új, szűz sisakot vásárolj! Egyrészt a higiénia miatt, másrészt azért, mert ezeknek is van élettartama. Műanyag héjúak 3 év, kompozitok 5 év után már nem biztos, hogy teljesíteni tudják ugyanazt, amit új korukban, mivel az UV „megeszi” a héjukat. Használt sisaknál ráadásul fennáll annak az veszélye, hogy korábban megsérült, csak eltüntették a sérülés nyomait. A bukósisak egyszer használatos védőfelszerelés, erős ütésre a belső ütéselnyelő réteg megroppan. Ezután nem ér sokkal többet, mint egy üres dinnyehéj.


Ugye, hogy nem csak az emblémát fizeted meg, amikor márkás bukósisakot vásárolsz?