Hogyan leszel még jobb motoros?
Hogyan leszel még jobb motoros?
Az utóbbi években egyre inkább divatba jöttek a különböző vezetéstechnikai tréningek. Ugye Te is rájöttél már, hogy nem feltétlenül úgy jutsz nagyobb élményhez, hogy még drágább és erősebb motort vásárolsz, hanem úgy, hogy a már meglévőt hatékonyabban használod ki. Rövidebb féktávokat veszel, gyorsabban kanyarodsz és úgy általában
magabiztosabban vezetsz. Addig nincs értelme arról beszélni, hogy kinőtted a 100+ lóerős motorodat, amíg külső íven elmegy melletted egy A2-es kezdőmotor a Mátrában.
Miben más a vezetéstechnikai tréning, mint a normál motoros oktatás?A motoros iskolában, amikor a jogsit csinálod, leginkább csak a vizsgára készítenek fel. Az oktatók ugyan tudnak motorozni, de általában nem mesterei a szakmának (tisztelet a kivételnek). A tananyag és a követelmény évtizedek óta változatlan, viszont
a motorok ötször-tízszer erősebbek lettek és a forgalom is többszörösére nőtt az MZ-s időkhöz képest. Ha benevez egy vezetéstechnikai tréningre, ugyancsak bójákat fogsz kerülgetni lezárt területen, mint a rutin pályán, de sokkal magasabb szinten.
A vezetéstechnikai tréningen nem a pálya vonalvezetésére, hanem a motor kezelésére tanítanak meg, valós szituációkra készítenek fel. Az instruktorok kiváló motorosok, és nem elégszenek meg azzal, ha Te már meg tudsz kerülni néhány bóját. Pontosan látják, mire vagy képes és aktuális tudásodtól teszik függővé, milyen feladatokkal ösztönöznek arra, hogy közelebb kerülj saját határaidhoz. Céljuk az, hogy
minél többet kihozzanak belőled. Ha tehetséges vagy, piszok gyorsan fogsz fejlődni, és olyan tudásra tehetsz szert egyetlen nap alatt, ami magadtól több évtized alatt sem biztos, hogy összejönne.
Nem mindenkinek megy egyformánMinden ember más ütemben fejlődik. Valaki egyből ráérez a feladatok ízére, másoknak hosszabb időben telik, míg sikerül összehozni azt, amire kérik. És ez nem függ attól, hogy férfi vagy nő az illető, öreg vagy fiatal, milyen az alkata, mentalitása, mekkora a fénykardja…
A tehetségen felül a hozzáállás is sokat segít abban, hogy fejlődhess. Ha folyamatosan azzal szuggerálod magad, hogy „ez nekem nem fog menni”, nehezebben léped át saját komfortzónádat. Bízz az oktatódban és
meglátod, minden lehetséges! Csak olyat fognak tőled kérni, amire már készen állsz, nem céljuk, hogy összetörd magad.
„Az én motorommal ezt nem lehet megcsinálni”A legtöbb helyen saját motorral veszel részt az oktatáson. Ez azért jó, mert így egyből annak az egyensúlyát, mozdulataidra adott válaszreakcióit szokod meg, nem egy akármilyen oktató motorét.
Nagyjából az összes tréningen elhangzik „az én motorommal ezt nem lehet megcsinálni” kezdetű mondat egy tanuló szájából. Ez az igazi magas labda! Ilyenkor egy jó oktató kölcsönkéri a makacs motort és megmutatja, hogyan lehet vele kivitelezni a gyakorlatot. Ezek után mindenki beláthatja, hogy
nem a kétkerekű a szűk keresztmetszet.Tény, hogy vannak motorok, amelyekkel nehezebb megcsinálni bizonyos manővereket, de egyikkel sem lehetetlen. Kisebb, könnyebb gépekkel egyszerűbb, gyorsabban megy a tanulás, de ha Te nagy és nehéz motorral vágsz neki, attól még eljuthatsz ugyanarra a szintre.
Az esés benne van a pakliban?Nem gyakran, de sajnos előfordul, hogy gyakorlás közben valaki elveszíti az egyensúlyát és elesik. Még szerencse, hogy a tréningen
biztonságos körülmények között, lassú sebességnél történik mindez, így az embernek és a gépnek sem esik komoly baja. Persze egy letörött index, megkarcolt burkolat is fájdalmas veszteség, de inkább zárt pályán történjen mindez, mint kint az utcán, forgalomban, nagy sebességnél.
A bóják kerülgetésétől gyorsabb leszel?A tréningen megtapasztalod a gumik tapadását, motorod dönthetőségét. Megtanulod, hogyan tudsz gyorsan irányt váltani és súlypontot áthelyezni. Ezen kívül begyakorlod balesetveszélyes helyzetek elhárítását: a vészfékezést, vészkikerülést.
A jobb motorkezelés az utcán is megmutatkozik. Ügyesebben manőverezel, gyorsabban kanyarodsz (a biztonság megtartása mellett), de nem garantálja, hogy egyből
Te leszel a szerpentinek koronázatlan királya. Ha arra vágysz, iratkozz be egy versenypálya tréningre, vagy fogadj magad mellé profi edzőt. Sőt, újabban létezik már „utcai gyorsan kanyarodós” oktatás is!
Melyik tréning a legjobb?Ugyanúgy, ahogy a kínai kungfu irányzatai, a motorozásban is többféle „iskola” létezik. A legismertebbek a japán és a német stílus, nálunk ez utóbbi az elterjedtebb (jobbra). Ezek között vannak ugyan alapvető különbségek, de a végeredmény szempontjából teljesen mindegy melyiket sajátítod el:
ügyesebben, gyorsabban, és főleg biztonságosabban fogsz motorozni. A legjobb, ha többféle stílust magadévá teszel, így menet közben tudsz választani, hogy az adott szituációban melyik módszer a célravezető számodra.
Te melyik vezetéstechnikai képzésre esküszöl?