Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Kátyúk 1.rész


Nemrégiben egy nyugat-európai híradóban láttam, ahogy az esti híradóban szakemberek hüledeztek egy keletkezett kátyún. Egy forgatócsoport útnak indult és 100 km-t utazott, hogy lefilmezhesse a különleges jelenséget. Az a kis lyuk nekem nem ütötte volna meg az ingerküszöbömet, hasonlóból 30 darabot tudok a szomszéd utcában. Amint látod, ez a mi keresztünk (és a még nálunk is szegényebb országoké), cipeljük emelt fővel. Lássuk hogyan!

A kátyúk elkerülésének titka

1. Hajts lassabban!
A sebesség helyes megválasztása különösen fontos olyan helyeken, ami nem belátható, váratlanul az útra léphetnek vagy hajthatnak mások, illetve kátyúk fordulhatnak elő. Mondhatnád, hogy csak ismerős terepen húzod neki, azonban akár egyik napról a másikra bárhol kialakulhatnak új kátyúk (főleg kora tavasszal). Anélkül, hogy elítélném azokat, akik egy kanyargós szakaszon oda-vissza motoroznak, ajánlom nekik, hogy először mindenképpen egy felmérő próbakörrel kezdjék a napi "edzést".

2. Menj el vezetéstechnikai képzésekre!
A magas szintű motorkezelés alapfeltétele a különböző kikerülési manőverek végrehajtásának. Nem csak egyenesben, hanem kanyarban is váratlanul "eléd ugorhat" egy kátyú, és ha nem vagy képes kikerülni, komoly bajba kerülhetsz. Hiányos vezetéstechnikai tudással szintén az egyes számú szabály lép életbe, vagyis az, hogy: hajts lassabban!

3. Ne a kátyút nézd, hanem a menekülési utat!
Ha azt bámulod, milyen széles, mély és csúnya az úthiba, ami villámgyorsan közelít, biztosan elkapod. Ilyenkor az a szabály, hogy keresd a szemeddel a menekülőutat, vagyis azt, hogy merről fogod kikerülni. Amennyiben elég ügyes vagy, még sikerülni is fog.

4. Menj olyan helyre motorozni, ahol kevesebb a kátyú!
Amikor Magyarországon leaszfaltoznak egy kanyargós utat, napokon belül megjelennek rajta az adrenalinra éhes motorosok. Addig használják élvezkedésre, amíg újra le nem gatyásodik. Közben rendszeresen magukra haragítják a helyi lakosokat, az arra járó autósokat és a rendőrséget. Ha nagyságrendekkel kevesebb kátyúval, hosszabb, élvezetesebb, kanyargósabb és jobb minőségű utakkal szeretnél találkozni, kénytelen vagy külföldre menni motorozni.

5. Járj versenypályára!
A versenypálya az a hely, ahol nincs kátyú. Sőt, nincs se kavicsfelhordás, se vízátfolyás, se szembe forgalom, se buszmegálló. Egy-két percenként ugyanazon a néhány kanyaron mész keresztül, egyre gyorsabban és gyorsabban. Ha felhőtlenül és biztonságban szeretnél motorozni, nem az aszfalt minőségét fürkészni, menj ki egy versenypályára!