Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Kerüld ki a veszélyes kavicsfelhordást!

Hol találkozhatsz kavicsfelhordással?

Ahol az út szélén a padka murvás, a köveket a járművek felhordhatják az útra. Ez leggyakrabban szűk kanyarokban fordul elő, ahol néhány autó két kerékkel elhagyja az aszfaltot. Nyílt területen mezőgazdasági, fás területeken erdészeti utak bejáratánál gyakran előfordul, hogy a földútról kikanyarodó járművek kerekeiről kerül szennyeződés az aszfaltra.

A rallyversenyeket hol máshol rendeznék, mint kanyargós szerpentineken? A versenyzők szinte minden kanyart levágnak, így nagy mennyiségű nem odavaló anyag kerül az útra, amit aztán senki sem takarít el. Egy-egy ilyen esemény után napokig, néha hetekig les rád kavicsfelhordás az adott szakaszon a legszebb ívű kanyarok közepén.



Figyelj oda a gyanús jelekre! Ha egy kanyar szennyezett, valószínűleg lesz még néhány ugyanolyan a környéken. Bányák, építkezések közelében bárhol előfordulhat sóder az úton.

Ne bámuld a kavicsokat!

Ugye ismered az elsőszámú vezetéstechnikai szabályt? Arra mész, amerre nézel. Éppen ezért, miután felfedezted a kavicsfelhordást a kanyar közepén, ne kezd el bámulni! Keress a szemeddel menekülő utat, arra koncentrálj, hogyan tudnád minél biztonságosabban kikerülni. Ha nem veszed le róla a tekinteted, egészen biztosan rá fogsz hajtani és megcsúszol. Általában az a két nyomvonal, ahol az autók kerekei futnak, tiszta (tisztább) szokott lenni, ez jelentheti a túlélésedet. Hátsó fékkel vagy enyhe kormánymozdulattal módosítsd a kanyarodásod ívét!





Hogyan menj át rajta?

Minél nagyobb szögben vagy bedőlve, annál kockázatosabb áthajtani az apró köveken. Függőlegesbe állított motorral a legbiztonságosabb átmenni rajtuk, úgy szinte veszélytelen. Ha már nem tudod elkerülni, törekedj arra, hogy minél inkább felállítsd a motort, csökkentsd a sebességedet, amennyire lehet, és kis gázzal vagy behúzott kuplunggal vedd az akadályt. Amikor a kerekeid a kavicsokra érnek, már ne fékezz, különben tutira megcsúszol!

Hogyan kezeld a megcsúszást?

Nehéz kérdés, ami bizonyára hatalmas vitát fog kiváltani. Arra, hogy egy durva megcsúszást profi módon lereagálj, és egy tudatos mozdulatsorral megmentsd a helyzetet, szinte esélyed sincs. Hacsak nem Te vagy Marc Marquez. Bár neki sem jön össze mindig, hogy visszahozza a motort, amikor kicsúszik alóla a kerék.



Egy apró megcsúszásból a legtöbb esetben a motoros pánikreakciói miatt lesz bukás. Ráfékez, durván elveszi a gázt, vagy eltúlzott kormánymozdulatokkal idézi elő az egyensúly elvesztését.
Azt javaslom, ha a kavicsfelhordáson megcsúszol, ne csinálj semmit! Maximum imádkozz, bár arra is kevés időd lesz. Fogd a kormányt határozottan, de ne túl mereven, és várj, amíg a gumi visszanyeri a tapadást. Ha nem túl széles a felszórás, amint a kerék újra tiszta aszfaltra ér, magától visszatalál a helyes ívre és Te egy könnyebb szívrohammal megúszod a dolgod. Ellenkező esetben sajnos elkerülhetetlen a bukás.

Sok laza talajon, füvön és murván motorozás után sokkal könnyebb megbirkózni egy megcsúszással. Ezért van az, hogy aki enduro vagy krossz múlttal rendelkezik, az aszfalton ügyesebben védi ki az ilyen helyzeteket. Ha van lehetőséged, próbáld ki az off-road motorozást, rengeteget lehet tanulni belőle!




Neked sikerült már megcsúszni kavicsfelhordáson?