Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Malaguti Spectre GP 125 teszt


2000 nyara, Görögország. Már éppen kezdtem elhinni, hogy egy pesti sofőr kölcsönzős autóval könnyedén lehet a hegyi szerpentinek királya, amikor a tükörben feltűnt egy fura szerzet. Keskeny kis motorkán egy félmeztelen figura ült, bukó nélkül, rövid gatyában, flip-flop papucsban, könyökén nylon zacskó libegett. Két kanyar alatt beért, a harmadikban dübörgő kipufogóval elhúzott mellettem a külső íven. Az egyenesben még utolértem, de a következő kanyargós részen végleg lerázott. Ez meg mi volt? – kérdeztem magamtól. Később egyre több hasonló járművel találkoztam, és akkor elhatároztam, egyszer még vezetni fogok egy ilyet. Azért ez az elhatározás nem volt annyira sziklaszilárd, de ami késik, nem múlik, most jött el az ideje, hogy kipróbáljam. Van kifogásom, miért nem jött össze a teszt ez idáig. Európában valamiért szinte csak Görögországban terjedt el az underbone motorkerékpár (ez a hivatalos neve). Legnagyobb piaca Ázsia, ahol milliószámra futkosnak, talán most megtudom, mit szeretnek benne azok a népek.

Az egész motor-robogó hibrid elképzelés az 50-es évek végén vert gyökeret, amikor a Vespára és a Lambrettára válaszul a Honda kihozta saját, olcsó, mégis elpusztíthatatlan kétkerekűjét. Ez volt a Cub, a motorok bogárhátú Volkswagenje. Az egyszerű acélvázra műanyag idomokat csavaroztak a súlycsökkentés érdekében, léghűtéses, egyhengeres blokkal, tokozott lánccal és automata kuplungos körváltóval szerelték. Ez utóbbi szerkezet európai szemmel kissé érthetetlen: az üres után 1, 2, 3, 4, majd újra üres következik, és kezdődik minden elölről. Veszélyesnek tűnhet, hogy végsebesség környékén két rossz mozdulattal visszadobhatjuk a váltót egyesbe, de mivel a százmilliós nagyságrendű eladások dacára sincsen tele a TikTok vázból kiugró blokkokkal és kormányt leharapó motorosokkal, valószínűleg könnyen megszokható. Automata kuplungra pedig állítólag azért volt szükség, hogy a gyakran szállításra is használt járművet egy kézzel is el lehessen vezetni, ha a motoros másik keze foglalt.



A Honda Cub hatalmas sikert aratott Ázsiában. Gyakorlatilag a mobilitás legfőbb eszköze lett, ezért a többi gyártó is átvette a koncepciót, az évek során klónok garmadája született. A többi japán gyártó is megvalósította saját elképzelését, majd jöttek a kínai és egyéb utánzatok, és most, hat évtized késéssel megérkezett az első európai underbone motorkerékpár is: a Malaguti Spectre GP 125. A hosszú bevezető után maga a teszt viszonylag rövid lesz, hiszen a Spectre tökéletesen megtestesíti a koncepcióval járó kívánalmakat: egyszerű, mint a faék.

Ki tudja miért, de nem csak én vagyok oda az újdonságért. Az importőr nem győz eleget hozni belőle, a vásárlók úgy veszik, mint a cukrot. Pedig a trendi, mutatós idomok alatt, a könnyűfém felniket és a brutálisan túlméretezett első féktárcsát leszámítva tényleg minimál hardvert kapunk. A tokozott láncot sajnos elhagyták, de szerencsére a körváltót is, hagyományos kuplungos, ötsebességes váltóval adják (jó kezdő motor, megtanít váltani). A léghűtéses blokk 10 lóereje nem feszíti szét sem a léghűtéses hengert, sem az A1 kategória határát. Kétféleképpen lehet vezetni: szépen, kulturáltan és nyelezve. A városi forgalom ritmusát mindkét esetben könnyedén tartja, sőt, elsőként lehet kilőni vele a lámpától, nyélgázon azonban a motor hangja sokkal mélyebb és mérgesebb. Ezzel szemben hatalmas gyorsuláskülönbségre nem kell számítani, leginkább a fogyasztás szökik fel két literről kettő és félre. Legtöbbet a sűrű forgalomban lehet nyerni vele. Kerékpárokéval vetekszik a kormány keskenysége, behúzott könyökökkel és váz felett összezárt térdekkel a legszűkebb résen is átpréselhető a Spectre, így a dugók leküzdésének egyik leghatékonyabb eszköze. Teljesítményből csak országúton kezd kifogyni, jóérzésű ember nem szívesen gyilkolja százzal két település között. Ezzel egyből be is határoltuk az ideális felhasználási területét: a település végét jelző tábla előtti rész.



A komfortérzetet a kőkemény, előre lejtő ülés határozza meg. Jót fog tenni neki, ha egy kicsit már ki lesz ülve, addig főleg rövid távokra ajánlott, jó vele minél hamarabb megérkezni. A rugózása puha, csillapítás szinte semmi. Érdekes, de ez a futómű setup a 17 colos kerekekkel így alkot meglepően jó egységet. Egészen ötvenes tempóig nem hatja meg az útminőség, még hepehupás földúton is kényelmesen elmegy, csak nagyobb tempónál hajlamos a keresztbordákon felpattanni. A sebesség csökkentésével kivédhető a pattogás, de én inkább nyögtem egyet minden nagyobb úthibán, minthogy eldobjak néhány km/h-t abból, amit addig sikerült összekukáznom. Jó hír, hogy nem éreztem úgy, hogy ettől a motornak bármi baja esne.

Ami első ránézésre is meglepő, az a hatalmas, hullámos első féktárcsa. Túlzásnak tűnik egy 120 kilós motorhoz, de a tapasztalat árnyalja a képet. A fék valóban erős, de nem veszélyesen erős. Félelem nélkül lehet húzgálni a kart, a kombinált rendszer jól adagolható, biztonságosan és rövid úton megállítja a motort. A Malaguti műszerfala egy analóg fordulatszámmérőt és egy kis LCD-t foglal magába, ami a sebességet, a sebességfokozatot, az üzemanyagszintet és a megtett kilométereket mutatja. A gombok közül a kill switch (vészleállító) könnyen megtréfálhat. Kikapcsolt állapotában ugyanúgy lehet forgatni az önindítót, de a motor nem fog beindul. Ráadásul a gomb színe fekete, mintha egy lámpa kapcsolója volna, szerintem két-három alkalommal mindenki be fogja szopni élete során, hogy azt hiszi, elromlott valami, azért nem indul a motor.



Ennyit tud a Malaguti Spectre, nem többet, de nem is kevesebbet. Szívesen jártam-keltem vele a fővárosban, gyors és hatékony a sűrű forgalomban, ráadásul mindezt hihetetlenül alacsony üzemanyag-fogyasztás mellett. És még szórakoztató is, bár valamennyire minden kétkerekű jármű az. És megértettem-e, mit esznek az underbone motorokon az ázsiaiak? Meg. Sajnos semmi magasztos nincsen a döntésük mögött, amikor ilyet vásárolnak. Őket nem a nagy teljesítmény, a praktikum, esetleg a menő dizájn fogja meg, nem érzelmi döntést hoznak, hanem borzasztóan racionálist: egyszerűen csak olcsón akarnak közlekedni. A Malaguti Spectre GP 125 tudja ezt, mind vételárát, mind fenntartási költségeit tekintve. Az, hogy még jól is néz ki, már csak extra.

Malaguti Spectre GP 125 műszaki adatok

Motor: négyütemű egyhengeres
Hengerűrtartalom: 125 cm3
Max teljesítmény: 7.2 kW (9.6 LE) 8500 ford/percnél
Max nyomaték: 9.6 Nm 6500 ford/percnél
Üzemanyagtank kapacitása: 5 l
Ülésmagasság: 780 mm
Gumiméret: 90/70-17, 120/70-17
Önsúly: 123 kg

Forgalmazó/tesztlehetőség:
Adves.Moto
Cím: 1152 Bp, Mátyás u. 5.
Telefonszám: 06 20 444 1133