Mi a legrosszabb a motorozásban?
Mi a legrosszabb a motorozásban?
Ilyen zord időben csak az jár motorral, akinek a munkája vagy a közlekedése másképp nem megoldható. Hobbiból maximum az off-roadosok motoroznak, de az egy teljesen másik kávéház. Arra gondoltam, hátha jobban éreznénk magunkat, ha megpróbálnánk lebeszélni magunkat a motorozásról, bebizonyítanánk, hogy nem is olyan szuper dolog az. Talán sikerülhet…
A motorozás veszélyes!A nem motorosok mindig ezzel kezdik a beszélgetést: ”veszélyes, elütnek, elesel, leszakad kezed-lábad, meghalsz”… Ennek fő oka az, hogy a média szívesen csinál szenzációt minden egyes motorost ért balesetből. Megrázó képeket tudnak készíteni földön heverő bukósisakokról, oldalára dőlt motorokról, stb. Azt elfelejtik megemlíteni, hogy ugyanazon a napon kb. tíz autósról kellett levágni az összegyűrődött kasztnit a tűzoltóknak. Az igazság az, hogy ha osztunk-szorzunk, végül mégis kijön, hogy kilométer-arányosan a motorozás veszélyesebb, mint az autózás, de kár ezt felfújni. Annyi más veszélyes dolog van a világon, amit nem állítanak pellengérre (például siklóernyőzés, búvárkodás, hegymászás, stb). Bár mindegyik kockázatosabb, mint otthon ülni, de egyik sem olyan halálos, mint a rák.
Motoron fúj a szélEgy mozgó, nyitott járművön bizony fúj. Csakhogy nem mindenki hajlandó elfogadni a fizikának eme alapvető törvényszerűségét. Csoda, hogy egy teljes iparág foglalkozik motorkerékpár szélvédők gyártásával? A probléma ott kezdődik, hogy különböző motorokon, különböző magasságú embereknek, különböző felhasználási területre más és más plexi lenne ideális, így aztán ahogy a „melyik gumi a legjobb” kérdéssel, ugyanúgy a „milyen szélvédőt vegyek” témával is egész estés vitafórumokat lehet indítani élőben és interneten egyaránt. Az érem másik oldala, hogy nagy melegben, amikor a legszívesebben használjuk a motort, éppen a menetszél teszi kellemessé az utat.
Lőttek a frizurádnakEgy szorosan a fejre simuló, másfél kilós dinnyehéj a divatos frizurák legnagyobb ellensége. Ha pompás hajkoronáddal kívánsz nyomatékot adni fellépésednek egy bulin, ne motorral menj, mert lehangoló lesz az eredmény. A sisak levétele után lapos, rendezetlen lesz a séród, a kibontva viselt hosszú haj menthetetlenül összekócolódik. Nyáron még meg is izzadsz a sisakban, megállás után pedig ott lóbálsz az egyik kezedben egy vödör méretű golyót, aminek még a lerakása is külön feladatot ró rád. Igaz, egy rendes motorosnak olyan természetes mindez, mint a levegővétel. Sisak nélkül már el sem indulunk sehova, a fejvédő márkája, színe, mintája pedig kedvenc hobbink egyik legizgalmasabb kérdéseit rejti magában.
Minden bukósisak hangosIgazából nem a sisak hangos. Tedd csak le otthon az asztalra, maradj csendben és fülelj! Ugye, hogy semmi hangja nincs? A zaj a menet közben, a bukó körül tekergő levegő által keltett kellemetlen hanghatást jelenti. Egyik sisakban kevésbé, másikban jobban hallod. Ahogy különböző motorokon, különböző sebességtartományban szintén. A fejforma az egyik meghatározó eleme a hangszigetelésnek, ugyanis nem mindegy, adott fejvédő párnázata hogyan és mennyire illeszkedik a motoros fejéhez. A probléma elég sokrétű, a menetzaj ellen két tuti tipp van. Az egyik: minden egyes sisakot ki kell próbálni menet közben megvásárlás előtt, neked mennyire zajos. A másik a füldugó, ami hosszú, autópályás szakaszokon amúgy is ajánlott.
A motor sokat fogyaszt
Egy menő, de sokak számára megfizethető, nagy teljesítményű motor arányaiban valóban többet fogyaszt, mint egy egész család utaztatására alkalmas autó. De ne hasonlítsuk már össze a kettőt! Legtöbbször nem azért pattanunk nyeregbe, mert dolgunk van valahol, hanem azért, hogy úton legyünk. Ha lehet, nem is a legrövidebb utat keressük, hanem a legkanyargósabbat, legélvezetesebbet. Akkor meg már rögtön nem releváns a fogyasztás. Arról nem is beszélve, hogy a motorosnak rengeteg más, fájdalmas költséggel kell számolnia. Gondolok itt a gyorsan kopó, méregdrága gumikra, gyakori szervizekre, vagy az autóknál szinte ismeretlen szelephézag állításra. Aki spórolni akar, menjen vonattal.
Motorral nem lehet lassan menniLehet lassan menni, de közel sem olyan szórakoztató, mint gyorsan. Sőt, egy nagy teljesítményű motorral kifejezetten nehéz (egyenesen lehetetlen) betartani a sebességhatárokat. Ha nem szeretnél irreálisan nagy összegeket költeni gyorshajtásért járó bírságokra, kénytelen leszel folyamatosan résen lenni és traffipax-előrejelzőt használni. Amúgy sem árt józanul gondolkodni és csak akkor szabadjára engedni a lovakat, ha ezzel sem magadat, sem másokat nem veszélyeztetsz.
A motorozás kényelmetlenEgy luxusautó bőrüléséhez képest mindenképpen az, amiben bármikor nekiállhatsz például piszkálni az orrodat, ha éppen arra támad gusztusod. A motoron beöltözve, fejeden bukósisakkal, eléggé rögzített pózban ülsz, és közben küzdesz az elemekkel. Sisakod plexijén bogarak csapódnak szét és beszívod az előtted haladó teherautó bűzét. Cserébe érzékeled a hőmérséklet legapróbb változásait, a szél irányát, illatokat, szagokat érzel, Te magad is a környezet részévé válsz. Fantasztikus érzés, amit csak az érthet meg, aki motorozik. Mindezért hajlandóak vagyunk elviselni azt a kis kényelmetlenséget.
Motoron meg lehet fagyni
Nem árt észben tartani, hogy motoron akár 10-20 fokkal is hidegebbnek érezheted a levegőt, mint a buszmegállóban állva. Ráadásul, mire tudatosul benned, hogy a ruházkodást elbaltáztad, már messze jársz otthonról és még haza is kell jutni. A hideg ellen nem elég, ha az amúgy jól bevált kötött pulcsiból és jégeralsóból veszel fel többet, mert egyrészt úgy fogsz kinézni, mint a Michelin baba, alig tudsz majd mozogni, másrészt protektorokat sem ártana viselni. Maradnak tehát a speciális motoros ruhák, aláöltözők és egyéb méregdrága kiegészítők, ha le akarod rázni magadról „jóidős motoros” titulust. Hát ja, senki sem mondta, hogy a motorozás olcsó hobbi. De melyik hobbi az?
Motoron meg lehet sülni
Míg plusz ruhákat még mindig tudsz magadra aggatni, addig negyven fokban mit tudnál lehúzni magadról, hogy ne sülj meg? A bőrödet? Viszont az ízületek védelme érdekében a megfelelő helyeken szélálló és protektoros ruhát mindenképpen érdemes felvenni, hacsak nem akarsz úgy festeni, mint az ezredforduló rövidgatyás-pólós motoros vagányai, akik mára rengeteg sérülés emlékét tudják magukon megmutatni. Nagy kánikulában tehát hasonlóan kellemetlen motorozni, mint hidegben. Egyetlen esélyed, ha kimész az országútra, húzod a gázt és lehűtteted magad a menetszéllel.
Motoron el is lehet ázni
Az eső a motorosok legnagyobb mumusa. Ha lehet, útnak sem indulsz esőben, de van, amikor út közben kap el a zuhé, és olyan is, hogy muszáj motorra ülni (például egy túrán, ha tartani akarod az útitervet). Persze létezik esőruha, meg vízálló membrános ruha, amiben többé-kevésbé száraz maradsz, de a motorozás élvezeti értéke mindenképpen csorbát szenved. A vizes aszfalt nem tapad úgy, mint a száraz, a látótávolság lerövidül, tehát a tájban sem tudsz gyönyörködni, a plexi párásodik, a motor összekoszolódik, minden cuccod csuromvizes lesz. Az előző pontokkal ellentétben itt még egy apró pozitívummal sem tudlak vigasztalni: esőben motorozni valóban szívás.
Nem tudom, sikerült-e végleg elvenni a kedvedet a motorozástól, vagy csak átmenetileg érzed úgy, hogy talán még kibírsz néhány hetet motorozás nélkül. Én mindenesetre biztosan nem veszem elő a gépet, amíg ilyen hideg van. Ellenben annál inkább várom a tavaszt, amikor enyhíthetek a "vashiányomon". Addig is mindenkinek kitartást kívánok!