Mi baja lesz a motornak az esőtől?
Mi baja lesz a motornak az esőtől?
Egy motornak alapvetően nem kéne, hogy baja legyen az esőtől. A tervezők számíthattak arra, hogy járművünket életében egyszer-kétszer (sokszor) el fogja kapni út közben, ezért mindent alaposan leszigeteltek, úgy tervezték meg, hogy a ráfröccsenő víznek ellenálljon. A vízbe merülés az más kérdés. Ha belehajtasz egy tóba, azután megnézheted magad, ott biztos komoly problémák lesznek. De beszéljünk csak az esőről. Kizárólag attól, hogy elázik, egy új motoron nem fog semmi tönkremenni. Használt motornál már előfordulhatnak kalamajkák, minél idősebb egy járgány, annál nagyobb eséllyel ázhat be egy tömítés, szigetelés. Nézzük, mire számíthatsz.
A lánc sűrűbb karbantartásaA víz sok mindent old, kivéve a zsírokat és olajokat. Ennek ellenére a folyamatosan érkező csapadék szépen lemossa a kenőanyagot. Normál használat mellett nagyjából 500 kilométerenként kell ápolni a meghajtóláncot, esőben akár 100 kilométer alatt teljesen lekopik az összes láncspray. Az eső elmúltával azt veszed észre, hogy a láncszemek fénylenek, mint a Salamon tőke. Ha így használod a motorodat, akkor a lánc "szárazon", vagyis kenés nélkül fog futni. A megnövekedett súrlódás miatt ez a jelenség fokozott kopással jár, ami ott, akkor nem okoz különösebb problémát, de a láncszett élettartamát mindenképpen lerövidíti, hamarabb kell majd lecserélni. Amit tehetsz: ha túrára indulsz, vigyél magaddal láncspray-t, és egy kiadós eső után kend újra a láncot!
A kosz mindenhová bejutAz égből nem tiszta ásványvíz hullik, az esőcseppek hordozhatnak magukban port (például szaharai homokot). Ezért van az, hogy eső után a motorod nem tisztább lesz, hanem kifejezetten koszos, még akkor is, ha csak kint állt a szabadban. Ha pedig mentél is vele, akkor a földön található, a víz által feloldott összes mocskot felverik a kerekek a motorra. Az első kerék a blokkra, a kipufogó könyökökre, a hűtőre, a hátsó kerék a farokidom aljára. A mai, rövid sárvédős divatnak hála, dzsuvás lesz a hátad, és – amennyiben nincs védve – a hátsó gátló is bőven kap belőle. Valami felfoghatatlan okból sok motornál a hátsó sárvédő belsejébe rejtették az ülés nyitására szolgáló zárat, az is tiszta retek lesz. Az előtted haladó járművek által felcsapott koszos víz pedig a motor elejét, a sisakodat és a ruhádat fogja beszennyezni. Ezek közül a legkellemetlenebb a teleszkópvilla és a hátsó gátló csúszószárára jutó homok, ami kikezdheti a krómozott felületeket és a szimeringeket. Ezeket ajánlott eső után minél hamarabb eltávolítani róluk, különben költséges javításnak nézhetsz elébe. A kipufogókönyökökre egyből ráég minden szennyeződés. Ártani tulajdonképpen nem árt nekik a kosz, de esztétikailag mindenképpen rontja az összképet. Csúnya. Ezeket utólag, mindenféle házi praktikával lehet újra széppé tenni.
Elektromos problémák, beázásMint említettem, az elektromos rendszert alaposan leszigetelik. Igen ám, de ezek a szigetelések idővel elöregednek, egy idősebb motornál simán előfordulhat valami rövidzárlat. Találkozhatunk kivert biztosítékokkal, oldalsztender vagy kuplung kapcsoló hibával, amitől nem indult a motor, beázott világító berendezésekkel és műszerfallal, de feszültségszabályzó hibával is, ami rögtön magával ránthatja a generátort és az akkumulátort is. A lehetséges elektromos anomáliák száma végtelen, jó esetben egy talpraesett, gyakorlatias ember ki tudja javítani helyben, rosszabb esetben szervizben végzi a motor. Mit tehetsz ellene? Azon kívül, hogy néha szilikon spray-vel kezeled a csatlakozókat, nem sokat, hiszen pusztán szemrevételezéssel nehéz kiszűrni az elektromos szigetelések legapróbb hibáit. Mindenesetre, ha valamelyik csatlakozó vagy kapcsoló látványosan elöregedett vagy sérült, esetleg már jelentkezett nála hiba, akkor azt javítani vagy cserélni kell. Mindig legyen nálad szigetelőszalag, elektromos kábel és szerszámok a javításhoz!
PonyvaA motort álltában is sújthatja az eső. Amikor kint hagyod a szabadban, bármikor érheti csapadék, lehet, hogy nem is tudsz róla, hogy éjszaka megázik. A probléma az, hogy – ellentétben a menet közbeni ázással – a hideg motorblokk és féktárcsák eldugott réseiben megállt víz nem párolog el, és a menetszél sem fújja ki belőlük. Ez teret ad a korróziónak, néhány nap nedvesen állás már meglátszik a féktárcsákon és a láncon. Fedetlen helyen álló motorodat mindig takard le vízálló ponyvával, ha egy napnál hosszabb ideig nem használod!
Gondolj magadra is!
Legvégül azt se felejtsd el, hogy neked milyen esővédelemre van szükséged! Átázott ruhában, lefagyva, dideregve, merev ujjakkal veszélyes a motorozás, ami az egészségedre és – ha emiatt balesetezel – a motorod állapotára is hatással lehet. Főleg tavasszal és ősszel, vagy ha hosszabb túrára indulsz, akkor mindenképpen vigyél magaddal esőruhát! Ezek a holmik 100%-osan vízállóak és kicsire összecsomagolhatók. Akár egy tanktáskában, akár egy hátizsák alján elférnek.