Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Miért pont AGV K1?


Én mindig két bukósisakot tartok egyszerre. Miért? Egyrészt azért, mert ha valami történne az egyikkel (pl. megsérül vagy ellopják), legyen tartalék, másrészt, amíg az egyiket tisztítom/karbantartom, szárad a belseje, addig is tudok motorozni a másikban. Szerintem nem luxus két sisakot tartani. Sokat motorozom, ezért – bármennyire vigyázok is rájuk, viszonylag gyorsan elhasználódnak (ez persze hosszú években értendő). Ha kettő van, eloszlik közöttük a terhelés, mindkettő tovább bírja, tehát pénzben ugyanott vagyok, mintha csak egyet nyüstölnék, de sűrűbben cserélném (Hasonlóan, mint autónál a téli gumi-nyári gumi cserélgetésénél).

Az egyik, a fő-fő sisakom egy AGV K5. Teljesen zárt karbon héj, beépített napszemüveg, dupla D-gyűrűs csat. Ezt használom hosszabb túrákra. Iszonyatosan kényelmes, praktikus, csendes, jól szellőzik. Beépítettem egy Interphone kommunikációs szettet, ami kötelező kelléke egy túravezetőnek. A másik sisakom egy AGV AX8 Dual... volt. Az egy variálható on/off-road bukó, ami baromi könnyű, és jó belőle a kilátás. Azt főleg versenypályára, könnyebb terepezésre és városi szaladgálásra használtam, de mostanra nagyon legatyásodott, ezért cserélnem kellett. Időközben a motoromat is lecseréltem supermotóról naked bike-ra, ez megszabta az irányvonalat: zárt, sportos bukó.

Szempontok

- Teljesen zárt bukósisak legyen (ez a legbiztonságosabb, ugyanakkor könnyebb, mint a felnyitható)
- Tökéletes legyen a fejemre (ebben nem kötök kompromisszumot)
- Lehetőleg dupla D-gyűrűs legyen, hogy versenypályán is használni lehessen (ha nem az, akkor a K5-öst kell átminősítem versenypályasisakká is)
- Beépített napszemüveg nem feltétlenül kell bele, mert főleg rövid utakra, sötét plexivel használnám

Milyen bukósisakok jöttek szóba?

JET Scud



A JET legújabb funky bukója – árához képes – meglepően jó minőségű, vidám színekben kapható, rengetegféle színes plexivel és színes hátsó spoilerrel teljesen egyedivé tehető. A beépített napszemcsi esetemben nem oszt, nem szoroz. Ugyan mikrometrikus a csatja, de olyan jó az ára, hogy ennyi belefér. Felpróbáltam, kényelmes volt, de nem teljesen az én keskeny fejformámra készült: oldalirányba nem fogott rendesen, így hát lemondtam róla.

GIVI 50.6



Nagyon szimpatikus kis sisak. Kifejezetten kompakt méretű, és rengeteg szín közül lehet választani. Ráadásul van belőle egy limitált széria, amihez gyárilag adnak sötét vagy tükrös plexit. Ez is napszemüveges, és ennek is mikrometrikus a csatja és, de a jó öreg ár/érték arány még mindig kiváló, úgyhogy egy próbát megért. Ez a bukó azért esett ki a listámból, mert ezt sem az én fejemre szabták: ennél az állvédő zavaróan közel került az államhoz és az orromhoz.

AGV K6



A megjelenése óta imádom! Szuperkönnyű, szuper biztonságos, D-gyűrűs. Napszemüveg nincs benne, de nem is kell, ennyivel kevesebb súlyt cipelsz a fejeden. Extra széles és magas a látómezeje, kitűnő panoráma nyílik belőle. Az ára ugyan nem kevés, de a karon-kevlar héjat és a fém pleximechanikát meg kell fizetni, nem igaz? Ez volt az álom bukóm, de sajnos ezt sem az én fejemre találták ki. Ennél is túl rövid volt nekem az állrész, úgyhogy nehéz szívvel, de el kellett engednem.

AGV K1

A K-széria tagjai (K1, K3, K5) nagyon hasonlítanak egymásra. K5-öm már van, a K3 tulajdonképpen ugyanaz, csak mikrometrikus csattal és kevésbé minőségi anyagokból, és itt van a K1. Dupla D-gyűrű, napszemüveg nincs benne (ami az én esetemben kivételesen kívánalom volt), ráadásul tökéletesen passzol a fejemre. Mi kell még? Rádobni egy sötét plexit és máris megtaláltam az ideális 2. bukósisakomat.



A K1-es az AGV kínálatának alja. Ez nem azt jelenti, hogy gagyi, hanem azt, hogy az olasz cég nem adja lejjebb a színvonalat ilyen kiváló sisaknál. A héj anyaga thermoplast, de ez az ütésállóságot nem befolyásolja, ugyanolyan biztonságos, mint a többi AGV. A valamivel rövidebb élettartamon felül súlyban több egy kicsit a műanyag héj, mint a kompzitok, de – mivel a K1-ben nincs napszemcsi – a sisak mégsem lett túl nehéz.

A technikai aláöltözőkéhez hasonló izzadságelvezető anyagból készült a bélése. Elsőre nem tűnik éppen a legfinomabb, legpuhább anyagnak, mégis jó benne lenni. Fel- és levételnél nem tapad hozzá a bőrömhöz, így egészen jól lehet ki- és becsusszanni, és menet közben is kényelmes. Az izzasztó versenypálya-menetek után nagyon gyorsan megszárad, nem rossz érzés újra felvenni.



A szellőzése hasonlóan jó, mint a K5-nek, de ha lehet, még egy fokkal hatékonyabb. Újabb fejlesztésről lévén szó, ennél lejjebb hozták a fejtetőről a középső szellőzőt a homlok irányába, ami menet közben nagyon jól érezhető. A két oldalsó fenti szellőző – a barázdált zárókupakoknak hála – könnyen nyitható. A belülről, az állvédő mögül, hüvelykujjal nyitható/zárható állszellőző ugyanolyan, mint a K3 és K5 modelleknél, a plexit résnyire megemelő mikronyitó pöcök szintén.

A plexije extra széles látómezőt kínál, van benne Pinlock előkészítés, bár a K1-hez nem jár automatikusan a páramentesítő betét, azt külön kell megvenni. Én kihagytam a Pinlockot, mivel a másik sisakomnál is jól tudtam páramenesíteni a plexit a szellőztető mikronyitással, ennél sincsen vele gondom.



Az AGV K1 különleges ismertetőjegye a jókora hátsó spoiler. A szélcsatornában kikísérletezett speciális szárny nagy sebességnél jelentkező leszorítóereje… bla bla bla. Nem gondolom, hogy akkora gyakorlati jelentősége lenne, mint amilyen jól néz ki. Egy biztos, a hátsó szellőzők ezen keresztül vezetik ki a sisak belsejéből az elhasznált levegőt.

Ahogy az összes többi AGV-ben, a K1-esben is van kihangosító előkészítés, magyarul az ütéselnyelő rétegbe belesüllyesztették a hangszórók helyét, hogy – beszerelés esetén – azok ne nyomják az ember füleit. Igen ám, de mi van akkor, ha valaki nem akar kihangosítót belerakni? A drágább K5-höz extra párnákat adnak, amivel befedhető ez a két mélyedés, így még csendesebb lesz a sisak. A K1-hez nem jár ez az extra, szerencsére nekem még megvannak, amiket a K5-höz adtak, így azokkal tuningoltam fel a sisakomat.



Több mint 3 hónap intenzív használat után (város, versenypálya, rövidebb túrák) a sisak még mindig újszerű állapotnak örvend mind belül, mind kívül. Na jó, leszámítva azt az egy karcolást, amit a garázsban szedett össze, amikor leejtettem. De nyugi! Nem kell kidobni csak azért, mert egy méter magasból leesett. Ha nincs a sisakban a fejed és a héj nem reped meg, akkor a „lelke”, vagyis az ütéselnyelő réteg sem szenved károsodást. Egyszerűen nincs, ami összeroppantsa. Ha esés következtében karcolódott volna meg, akkor természetesen lecserélném.

A sötét plexire nagyon vigyázok, mert nem olcsó mulatság, szeretném minél tovább karcmentesnek megtartani. Éppen ezért csak megfelelő tisztítószerrel és mikroszálas kendővel ápolom, soha nem a benzinkúton, vödörben fellelhető azonosítatlan folyadékkal és szélvédő lehúzóval (ahogy azt sokan csinálják). Figyelek arra is, nehogy belecsússzak vele az éjszakába. Ha ilyen előfordulhat, inkább a másik sisakomat veszem elő. Egyedül sűrű erdőben és alagútban látom némi hátrányát a sötétített plekónak, olyankor nem látok benne elég jól. Na bumm, kicsit lelassítok és felhajtom.



Egy jó bukósisak pozitívan befolyásolja a motorozás élvezeti értékét. Ha nem kell folyamatosan huzattal, túl nagy szélzajjal és légellenállással küzdened, sokkal jobban oda tudsz figyelni akár a tájra, akár az ideális ívekre. Márpedig az AGV K1 egy szuper jó sisak. Örülök, hogy ezt választottam és szívből ajánlom bárkinek, aki egy nem borzasztó drága, de vagány, sportos bukóra vágyik. Színes plexivel különösen dögösen néz ki!