A fékfolyadékot (köznapi nevén fékolajat) bizonyos időközönként ugyanúgy cserélni kell, mint a motorban lévő összes többi folyadékot. Ezt legritkábban kétévente kell megejteni, addigra biztosan összeszedi a levegőből a nedvességet, még akkor is, ha a motor nincs használatban. Az öreg, felvizesedett fékfolyadék összenyomható, ezért nagyobb kézerőre van szükség a fékezéshez. Ráadásul nagy terhelésnél (pl. hegyről lefelé sokat fékezve) fel is forrhat. Az bizony veszélyes, mert teljesen elmegy a fékhatás. A fékfolyadék cseréje kézzelfogható eredménnyel jár, érezni, ahogy a motor fékrendszere új erőre kap.
Az elhasznált fékolaj sötét, koszos, extrém esetben egészen zavaros, habos is lehet
A kereskedelemben kapható fékfolyadékok közül a DOT4-es és a DOT5.1-es a legáltalánosabbak, ezek szinte bármelyik motorhoz használhatók. A DOT4-es a motorosok 90%-ának tökéletesen megfelel. A DOT5.1-es leginkább abban különbözik tőle, hogy magasabb a forráspontja, nagyobb hőt képes elviselni, ezért sportcélú felhasználásra alkalmasabb. Hátránya, hogy könnyebben megköti a nedvességet, ezért gyakrabban kell cserélni.
A hidraulikus fék folyadéktartályán lévő skála – hibátlan fékrendszer esetén, vagyis abban az esetben, ha nincs szivárgás – nem az olaj mennyiségét, hanem a fékbetétek kopottságát mutatja! Mivel a betétek vékonyodásával egyre több olaj vándorol a féknyeregbe, a tartályban annyival kevesebb lesz belőle. Ilyenkor nem kell utána tölteni! A folyadékszintnek a maximum jelzést csak új betétek behelyezésekor kell elérnie, különben betétcserénél a visszanyomott dugattyúk miatt a rendszer nyomás alá kerülhet. Olyankor kifolyhat az olaj, ami megmarja a fényezést, vagy – ami még rosszabb – a betétek folyamatosan hozzányomódnak a tárcsákhoz, ami túlmelegedéshez vezet.
Tipp: A fékfolyadék agresszív, maró anyag, különösen veszélyes a fényezésre! De nem kell megijedni, könnyű hatástalanítani. Ha véletlenül rácsöppen valamire, akkor azonnal, bő vízzel le kell mosni!
Te mikor cseréltél/cseréltettél utoljára fékfolyadékot?