Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Minden, amit a Pinlock-ról tudni kell

Kétféle motoros létezik. Az egyiknek Pinlock-os bukósisak-plexije van és gondtalanul motorozik. A másik folyton szív a párásodással és lépten-nyomon azt hallja másoktól, hogy a „Mekkora találmány már ez a Pinlock!”

Miért párásodik a bukósisak-plexi?

A levegő különböző gázokból áll – többek között – oxigénből és nitrogénből, de sok vízgőzt is tartalmaz. Ebből a meleg levegő többet képes megkötni, mint a hideg. Amikor a nedves meleg levegő annyira lehűl, hogy vízgőzzel túltelítetté válik (eléri a harmatpontot), megkezdődik a vízkiválasztódás. A páralecsapódáshoz tehát három dolog szükséges: magas páratartalom, nagy hőmérséklet-különbség és egy felület, amihez a vízmolekulák hozzátapadhatnak. A bukósisak plexije sok esetben ideális ehhez.

Mikor párásodik be a bukósisak plexije?

Mikor párásodik be a bukósisak plexije? 

  1. Hidegben motorozol. A tüdődből érkező meleg, nedves levegővel teleszuszogod a sisakodat. Ahogy a leheleted a hideg plexi belsejéhez ér, azonnal lehűl és bepárásítja. Egyet tehetsz, ha látni akarsz és nem szeretnél egy autó hátsó szélvédőjén kikötni: felnyitod a plexit. De vigyázz! Hidegben könnyen arcüreggyulladást kaphatsz.
  1. Ködben, esőben motorozol. Ilyenkor kisebb hőmérséklet-különbség is elég a páralecsapódáshoz. A kilégzett, testhőmérsékletű levegő egy pillanat alatt létrehozza a harmatpontot és a víztől elhomályosodik a plexid. Ha felnyitod, beesik az eső és a szemed is huzatot kaphat. Aztán olyan vörös lesz, mint a húsvéti nyúlé.
  1. Melegben is bepárásodhat a plexid, ha bukósisakod szellőzése zárva van vagy eleve nem elég hatékony. Különösen akkor fordul elő ilyen, ha nagyon izzadsz vagy sűrűn veszed a levegőt. Ilyen leginkább versenypályán vagy vad szerpentinezésnél fordul elő. Ha ilyenkor felnyitod a plexit, a szemed kifújja a szél vagy telemegy bogarakkal.

Krosszosok nem véletlenül használnak plexi nélküli sisakot külön szemüveggel.

 

Mi az a Pinlock és hogy működik?

A Pinlock egy páramentesítő betét. Tulajdonképpen egy átlátszó fólia, amit belülről rögzítesz a sisak plexijére. A szélén végigfutó vékony szilikon csík végig felfekszik, de nem engedi, hogy összeérjenek, ezáltal egy zárt légrés keletkezik közöttük. A levegő kiváló hőszigetelő, különválasztja a külső, hideg plexit a belső, melegebb betéttől, így nem jön létre a harmatpont. Jelen pillanatban ennél jobb, tartósabb megoldást még nem találtak ki a bukósisak plexijének párásodása ellen. Az össze nagy gyártó ilyet használ.


Megosztás


Hogyan rögzíted a Pinlock betétet?

A Pinlock számára előkészített plexin két apró pöcköt találsz, ezek fogják a betétet a plexi belsejéhez. A pöckök elfordításával rögzítési pontjaik bizonyos mértékig közelebb vagy távolabb tudnak kerülni egymáshoz. Így lehet gondoskodni a betét pontos illesztésről, tömítettségéről. Amelyik plexiben nincsenek benne ezek a rögzítési pontok, sajnos utólag már nem lehet Pinlock-kal felszerelni.

2017-től az minden AGV, GIVI és MDS márkájú zárt és felnyitható állú bukósisak Pinlock betéttel vagy Pinlock-előkészítéssel jön ki a gyárból.

Pinlock-os plexi az AGV korábbi K3 SV, K5, Stealth SV, S4 SV, Compact és Numo bukósisakjaihoz kapható.