Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Motoros farmernadrágok védelme

Hétköznapi motorosoknál a nadrág mindig egy sarkalatos pont. Amikor felpattansz a motorra, hogy elugorj a munkahelyedre vagy találkozz a haverokkal, felkapod a dzsekidet, a bukódat, a lábadra csizmát vagy motoros cipőt. És a nadrág? Ha viszonylag keveset ülsz a motoron, kényelmetlen lehet egész nap vastag textil vagy bőr nadrágban aszalódni, lecserélni utcaira pedig nem mindenhol lehetséges.



Bizonyára Te is láttál már olyan motorost, aki menő csizmája, bukója, kesztyűje mellé drága kétrészes bőrruhájának csak a dzsekijét használja, alulra mindössze egy farmert vesz fel. Vagányan néz ki, de súlyos biztonsági rést hagy a pajzson.

Mit véd egyáltalán egy farmer?

A farmer alapanyaga erős pamutszövet, ami annak idején tökéletesen kiszolgálta az aranyásók és favágók igényeit. De nem a mai motorosokét! Extra védelem nélkül mit sem ér az egész! Ezért a motorosok számára készített farmernadrágok térdéhez és csípőjéhez puha és kényelmes, de biztonságos protektorokat tesznek. Így már városi használatra megfelelő védelem hozható ki belőlük.



Némelyik motoros farmer térprotektorait kívülről ki lehet venni, így pillanatok alatt utcai nadrág varázsolható belőle



Lehet még fokozni egy farmer védelmét?

A farmer kopásállóságban nem veszi fel a versenyt a bőrrel. Nincs az a pamut, ami több tíz méteren keresztül tartó csúszást kibír az aszfalton anélkül, hogy kiszakadna. Éppen ezért a profi, motorosok számára kifejlesztett farmernadrágokat aramidszálas betétekkel turbózzák fel.
Az aramid nagy szakítószilárdságú, kopás- és hőálló mesterséges rost. A köznyelvben Kevlar néven is ismerik, ami valójában egy márkanév, egy bizonyos összetételű aramid szövet levédett neve.



Vágásához speciális, ipari gyémántokkal megerősített olló szükséges. Többek között golyó- ás késálló páncél készítéséhez használják, illetve motoros ruhákat erősítenek meg vele. A motoros farmernadrágokba belülre, a fenékrészre, a combokhoz, illetve a térdekhez szoktak varrni aramid betéteket. Egy esésnél a pamut egyből kiszakad, ilyenkor a betét dolga, hogy a csúszás során megvédje a bőrünket.

Sajnos az aramid sem az a mindenható csodaszövet, ami az aszfalthoz dörzsölődve inkább leradírozza róla a bütyköket, minthogy kihasadjon. Előbb-utóbb megadja magát, remélhetőleg addigra a motoros is befejezi a fenéken csúszást. Mindenesetre nagyságrendekkel többet kibír, mint egy sima farmeranyag.



Amint látod, a motoros farmernadrágnak igenis van létjogosultsága. Utcai kinézete, kényelme és jó szellőzése ideális nyári, városi motoros viseletté teszik.
Ellenben nem szabad megfeledkezni arról, hogy milyen kompromisszumokat jelent.
Vízállóság? Nincs.
Thermobélés? Az sincs.
Védelem? Korlátozott. Hosszú aszfalton csúszáshoz biztosan nem ez adja a legnagyobb biztonságot. Mivel hosszút csúszni nagy tempóról lehet, logikus következtetés, hogy inkább alacsony tempójú (városi) közlekedéshez és/vagy – megfelelő önmérséklet hiánya esetén – kis teljesítményű motorokhoz illő nadrág.