Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Motort minden családba!


Azt hiszem az emberek kezdenek újra rájönni, hogy a motorkerékpár hatékony és költségkímélő közlekedési eszköz is lehet, nem csak méregdrága hobbi. Pont úgy, mint régen, amikor a mintacsaládoknak egy Wartburg vagy Trabant mellett egy MZ is állt a garázsában. Persze most nem ezerkétszáz köbcentis túraendurókra és 200 lóerős sportmotorokra kell gondolni, hanem olyan praktikus, viszonylag megfizethető járgányokra, mint egy Honda CB500 vagy akár egy A1 kategóriás 125-ös. Aki felül tud emelkedni a média hisztériakampányán, ami nap mint nap a motorozás borzasztó veszélyességét sulykolja a fejekbe, és vesz egy motort magának, gyorsan és gazdaságosan járhat-kelhet vele. Nem azt mondom, hogy mindenki cserélje le rögtön az autóját. Egy gépkocsira a legtöbb családnak szüksége van, de kettőre már nem biztos. Ha csupán eggyel sikerül megoldani a gyerekszállítást, nagy bevásárlást és egyéb logisztikai kihívásokat, mellé – egy másik autó helyett – egy motor beállítása érezhető megtakarítást jelenthet a családnak.



Valóban nem veszélyes a motorozás?

A motorozás nem való mindenkinek. Pusztán attól, mert valakit vonz a motoros életérzés, megcsapja a szabadság szele, még nem biztos, hogy menni fog neki vezetés. Ki kell próbálni, és ha úgy ítéli meg az illető vagy a környezete, hogy ez nem biztonságos, el kell engedni. Sajnos itt felmerül a szubjektív megítélés kérdése, amikor a motoros az átélt élmények hatására túl pozitívan, a családtagok viszont a híradó és egyéb pánikkeltő hírforrások nyomására túlságosan negatívan látják a dolgokat. Ezen nem tudunk segíteni. Talán egy felelősségteljes oktató vagy rutinos motoros barát lehet az, aki objektív véleményt tud (és mer) nyilvánítani adott személy képességeit és életben maradási esélyeit illetően.
Amúgy a halálos motoros balesetek száma tizede az autósokénak. Tehát minden egyes megrázó híradásra, amiben felborult motor és aszfalton heverő véres bukósisak látható, tíz olyan eset jut, aminél a tűzoltók már csak élettelen testeket tudnak kivágni az autóból. Igaz ami igazi, az autók és motorok számát, illetve a megtett kilométereket figyelembe véve statisztikailag a zárt kocsiszekrény valóban biztonságosabb. Aki nem tudja vagy akarja kezelni a magasabb kockázatot, szintén a „nem való neki a motorozás” kategóriába esik, üljön inkább órákat dugóban az autójában vagy szálljon buszra.



Mennyit lehet vele spórolni?

Nézzünk egy konkrét példát. XY családnak van egy második autója: egy 10 éves középkategóriás kombi, ami nagyjából 3 millió forintot ér. Egy ehhez hasonló évjáratú, presztízsű motorkerékpár vagy nagyrobogó kb. 1,6 millió, plusz a felszerelés. Összesen mondjuk 2 millió. Tehát itt van némi befektetett tőke különbség, amit sok más dologra is el lehetne költeni, ha összejön a csere. Kötelező biztosítást a középkorú budapesti apuka éves szinten 70 ezerért köthet az autóra, ez mindössze 15 ezer forint a motor esetében. Gépjárműadónál nincs ekkora különbség, 20 ezer kontra 8 ezer. Az üzemanyagköltség kb. másfél-, kétszeres az autónál, megtett kilométerek függvényében (szigorúan második jármű esetében) 100-200 ezer Ft/év a megtakarítás, ha a család egyik tagja motort használ, amikor az időjárás engedi. A szerviz-, alkatrész- és gumiköltség szintén a motor javára billenti a mérleget. Hangsúlyozom, hogy nem élménymotor kategóriáról beszélünk. És végül itt van még a megspórolt idő. Motorral átszelni egy forgalmas nagyvárost átlagosan kb. feleannyi ideig tart, mint autóval. Számold ki, mennyi szabadidőt nyernél vele napi, havi és éves szinten!
A parkolás szintén egy sarkalatos kérdés. Autóval elég korlátozottak a lehetőségek, sokszor szinte lehetetlen levadászni egy célhoz közeli parkolóhelyet. A motornak gyakorlatilag bárhol lehet szabályos, legtöbbször ingyenes helyet találni, például a járdán.



Van egyáltalán árnyoldala a motorozásnak?

Akad. Nyáron elég meleg tud lenni bukósisakban és motoros ruhában a napon, bár ezen a menetszél magától segít, amennyiben tudsz haladni és nem a éppen a közlekedési lámpánál ácsorogsz. Télen viszont a hideg a kihívás. Erre is megvannak az ellenszerek (megfelelő motoros ruhák, aláöltözők, elektromos fűtés), de bizonyos hőfok alatt már olyan macera rendesen felöltözni, amire csak a legmegszállottabbak hajlandóak. Az eső szintén hatványozottan súlyosabban érint motoron az autóhoz képest. Az esőruha megoldást jelent, a kérdés csak az: vállalsz-e kis kényelmetlenséget az előző bekezdésben taglalt előnyökért cserébe. Egy szó mint száz, a motorkerékpár használatának megvannak a maga korlátai. Éppen ezért lehet csak a legritkább esetben egyetlen, teljes értékű közlekedési eszköze egy személynek, nem is beszélve egy családról. Viszont éppen a mostani, válságos időkben rengeteget lehet spórolni vele, ha az ember okosan kihasználja az előnyeit.