Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Motron Vizion elektromos motor teszt

Az utolsó pillanatban esett be az Advesmoto elektromos motoros találkozójára a Motron Vizion. Előző nap érkezett az országba, az importőr éppen csak üzembe helyezte, az első kilométereket a tesztelők tették bele a csömöri gokart pályán. Mindenki imádta. Jól néz ki, ugrik, fordul, igazi tini álom. Igen, tini. Ugyanis ez egy segédmotor. Ha úgy gondolod, 100 lóerő alatt nincs élet és az 50 alatti sebességtartomány csak parkolásnál indokolt, el sem kell olvasnod ezt a cikket. Hacsak nem a gyerekednek keresel segédmotort, mert akkor megtaláltad.

  

A Motron Viziont villanymotor hajtja, és akkor sem megy többet 45-nél, ha kétszer körbetekered a gázkart és vizet facsarsz belőle. Idővel biztosan meg tudják majd okosítani ügyes hackerek, de kizárólag az – amúgy sem túl acélos – 55 km-es hatótáv rovására. A szerény végsebesség ellenére nyugodtan nevezhetjük dinamikusnak, lámpától startolva úgy meglódul a kis jószág, hogy lazán maga mögött hagyja az autókat. Még egy jóval erősebb, szintén elektromos Super Soco TC Max-ot is sikerült lealáznom vele... egészen 40-ig. Ahogy eléri a segédmotoroknak megengedett sebességhatárt, megáll a gyorsulás, mint a szög. Kétféle teljesítmény-karakterisztikát programoztak bele, egy gomb segítségével lehet választani: Power és Eco. Mindkettőben ugyanannyit megy, de egyikben jobban veszi a „gázt”, noha a másikban sem éppen vérszegény.

Sokan sokféleképpen látták a Viziont. Valaki Honda Monkey-hoz, valaki Honda Gromhoz hasonlította, egy srác egyenesen egy mini MV Agustát látott benne. Engem fiatalkorom legendás motor-robogójára a Gilera DNA-ra emlékeztet. A hasonlóság egyik oka az üzemanyagtartály helyén lévő tároló rekesz. Ez ugyan nem nyel el egy bukósisakot, viszont egy csomó hasznos dolgot igen. Belefér például a töltő, amit máris nem kell hátizsákban magaddal cipelned, ha máshol is akarod tölteni a motort, mint otthon. Ezenfelül pakolhatsz bele egy kis üdítőt és némi elemózsiát, vagy egy kisebb táskát. A mélyre húzott ülésben egyféleképpen lehet helyet foglalni. A ficergést felejtsd el, se előre, se hátra nem tudsz mozogni, de nem is kell, az üléspozíció és ezzel együtt a súlypont tökéletes ki van találva. Ha mindenáron bele akarnák kötni valamibe, akkor azt mondanám, hogy a lábtartó az én ízlésemnek egy kicsit elöl és túl alacsonyan van, de nem mondom, mert könnyű megszokni és amúgy így sem rossz.

  

Míves térhálós csőváz öleli körbe a hűtőbordákkal ellátott formatervezett akkupakkot. Látszólag. Egészen közelről vizsgálva a hardvert (de tényleg egészen közel kell menni, sőt megnyomkodni, megkopogtatni) kiderül, hogy amit látsz, az mind fröccsöntött műanyag. A burkolatok alatt szögszelvényekből összehegesztett acélváz rejtőzik és egy 16 kilós, szögletes akkumulátor. Én butus, majdnem bevettem, hogy Ducati vázat gyártanak egy ifjúsági modellhez. A látszat és a valóság közötti különbség semmit nem von le a motor élvezeti értékéből, hiszen az elektromos motor 3,7 kW-jával (5 LE) – kis túlzással – még egy faváz is megbirkózna.

A mini motor apró, 12 colos kerekeken gurul. Élmény vele minden egyes kanyar. Sűrű forgalomban, szűk helyeken nincs párja, egyetlen sávon belül meg tud fordulni. Csak attól tartottam, hogy fájdalmas élmény lesz vele a budapesti utakon csetleni-botlani, de pozitívan csalódtam. A futómű szépen kimozogja az úthibákat, csak az akkora gödrök jelentenek neki problémát, amikbe egy az egyben beesik a kis kerék. A rugózásnak külön jót tesz, hogy a Motron nem agymotoros, mint kategóriája legtöbbje. Ennél a lengővillába van beleépítve a villanymotor, és szíjhajtás juttatja át az erejét a hátsó kerékre. Ennek az elhelyezésnek nagy előnye, hogy rugózás közben a szíj feszessége nem változik.

  

Jóformán lerakott strandpapuccsal meg lehet állítani egy ilyen kis motort, ezért fékek terén nem volt nagy elvárásom. Mégsem baj, hogy hidraulikus tárcsafékeket tettek rá. Érdekesség, hogy a hátsó féknyerget fém fékcső köti össze a főfékhengerrel, míg az elsőt gumi. Emiatt a hátsóval kisebb kézerővel és határozottabban lehet lassítani. A Vizion tud még valamit, ami leginkább csak a nagy és nehéz túramotorok sajátja szokott lenni: van rajta rükverc. Indokolatlan, mégis jópofa ötlet, ami elektromos motornál könnyen megvalósítható. Használtam is, hiszen megnyomni egy gombot a műszerfalon még annál is sokkal kisebb macera, mint kitolni a 100 kilós kismotort hátrafelé a parkolóból. Ráadásul, ahogy tudomást szereztek róla a haverok, rögtön mindegyik meg akart tanulni rajta hátrafelé motorozni. Innentől kezdve népszerűségi indexem meredeken ívelt felfelé.

A Motron Viziont dinamikája, fordulékonysága és trendi kinézete miatt imádni lehet. Ha nem esne a komfortzónámon kívül az alacsony végsebesség, elfogadnék egyet városi ingázásra. A külvárosban azonban folyamatosan a tükröt kellett lesnem, hogy mikor ér utol a menetrendszerinti BKK busz. Talán a dugókkal teli belvárosba, esetleg nyaralóba vagy lakókocsi hátuljába „közértbejárós” motornak tudnám elképzelni. Viszont egy tizenéves fiatalnak, az első, AM kategóriás jogsihoz tanulómotornak tökéletes.