Oldaldoboz vagy top case?
Oldaldoboz vagy top case?
Biztosan benned is megfogalmazódott már a kérdés: melyik a jobb befogadóképesség, ár, praktikum, használat, kompromisszumok, stb. szempontjából: az oldaldobozok vagy egy top case? Ebben próbálok meg segítséget nyújtani a legfontosabb szempontok kivesézésével.
ElhelyezésA top case helye annyira adja magát, hogy szinte fáj. A segédváz meghosszabbításán csücsülő doboz a hátsó ülés mögött egyáltalán nincs útban, maximum azokat zavarhatja, akik köríves rúgással szoktak felszállni a motorra. Az utas viszont hálás lesz, hogy van mögötte valami, amitől biztonságban érzi magát lepottyanás ellen, és aminek nekidőlhet (pláne, ha háttámla is van rajta).
Az oldaldobozok a hátsó ülés mellé kerülnek. Bár úgy tűnhet, útban lesznek az utasnak, követik a láb hajlatát, így menet közben egyáltalán nem zavaróak. A motor viszont szélesebb lesz tőlük. Ha városban vagy szűk helyeket motorozol, nem szabad megfeledkezni arról, hogy nem csak a kormány széles, hanem a motor hátulja is.
Hogy néznek ki?A legtöbb motorkerékpárt pőrén, dobozok nélkül álmodják meg a formatervezők. Utólagosan felszerelt dolgok általában rontanak a kinézeten, de néhány esetben akár még fel is dobhatják a dizájnt. Nagy általánosságban elmondható, hogy a testes motorokon nem zavaró a kinézetük (sőt, komolyabb, „túrásabb” lesz tőle a megjelenés), míg filigrán naked bike-okon és sportmotorokon ritkán néznek ki jól.
Mi fér beléjük?Többféle méretben léteznek. A GIVI hátsó dobozok nagyjából 30 és 60 liternyi holmi befogadására képesek, az oldaldobozoknál ezek a számok: 20 és 50, viszont utóbbiból rögtön kettő is kerül egy motorra. Hogy konkrétan mi fér bele, azt az adott doboz fizikai méretei határozzák meg. Nyilván függönykarnist amúgy sem motoron illik szállítani. Megkötés még a teherbírás. Ez a doboz anyagának, kivitelezésének és rögzítésének függvényében 3, illet 10 kg lehet. Valójában ennél sokkal többet elbírnak, azonban a tervezők rengeteg változót figyelembe véve ezeket a határokat tartják minden körülményt között biztonságosnak.
Befolyásolják a vezetést?Egyértelműen igen. A motor mögé kinyúló, magasan elhelyezett top case megváltoztatja a motor súlypontját. A hosszú erőkar végére helyezett nehezék súlya ráadásul megtöbbszöröződik, egy teljesen megpakolt doboz olyan lesz, mintha utast szállítanál. Ezzel szemben az oldaldobozok a súlyponthoz közel kerülnek, így a motor majdnem ugyanúgy viselkedik velük, mint nélkülük. Igen ám! Nagy sebességnél (150 km/h-tól felfelé) azonban rendesen beléjük kap a szél, amitől romlik a motor egyenesfutása és veszélyes kóválygásba kezdhet. Ugyanez előfordulhat hátsó dobozzal is, de sokkal kevésbé jellemző. Oldaldobozokkal a fogyasztás általában valamivel magasabb a nagyobb légellenállás miatt, top case esetében viszont nem szokott mérhető növekedés lenni. Sőt, olyan is volt, hogy a motorról előnyösebben leváló légáramlatok miatt kicsivel kevesebb benzin fogyott.
Melyik az olcsóbb?Mivel az oldaldobozok párban vannak, mint a tüdő vagy a vese, már itt eldől a kérdés: több doboz, többe kerül. Ezen kívül a felszerelésükhöz szükség van tartókonzolra, ami szintén drágább szokott lenni, mint ami egy hátsó dobozhoz kell. Ha gyártanak egyáltalán (nem minden motorra tehetők fel oldaldobozok, pl. a robogók többségére). Hátsó doboztartóknál elég nagy a szórás, már ami a szükséges alkatrészeket és az árat illeti. Van olyan, hogy csak egy platnit kell megvenni (vagy még azt sem, mert adnak a dobozhoz), de van, hogy egészen bonyolult, sok darabból álló konzolt kell felépíteni a kívánt teherbírás és stabilitása érdekében, értelemszerűen jóval nagyobb költséggel.
Melyiket ajánlom?Városi szaladgálásban, iratok szállításában, bukó, kesztyű gyors elrakásában egyértelműen a top case a nyerő, mivel nem befolyásolja a motor szélességét. Rövid, sportos, kanyargós kirándulásra inkább az oldaldobozokat ajánlanám, mert érdemben nem szólnak bele a motor kezelhetőségébe. Hosszú, többnapos túránál pedig nincs mese, minden helyre szükség van, úgyhogy ezt is, azt is érdemes felszerelni. Már csak azért is, mert úgy több hely jut a matricáknak.