Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Színes alkatrészek miatt szívattak a rendőrök!

Bizonyára Te is hallottál arról a nemrégiben nagy felháborodást keltő esetről, amikor a rendőrség nekiállt vegzálni szegény motorosokat az utángyártott, kínai fék- és kuplungkarok miatt. Ráadásul nem kizárólag ezekbe kötöttek bele, hanem minden olyan, a motor kezelésével összefüggő utólagos extrába, ami nem „E betűs”, vagyis nem bizonyított, hogy megfelel az európai szabványoknak. A kényelmi és díszítő elemeket (pl. szélvédő plexi, túradoboz, kormányhínár, sas fej a sárvédőre) nem vizsgálták.



Ha a törvényt betű szerint nézzük, akkor tuning alkatrésszel a motorodon csak úgy közlekedhetsz, ha
1. Az bevizsgált, homológ (E betűs)
2. Van hozzá műbizonylat és átalakítási engedély
3. Szakszerviz igazolja a szakszerű be/felszerelést
4. Műszaki vizsgán bekerült a forgalmiba az átalakítás

Ehhez képest hallottunk már olyat, hogy valaki belegravíroztatta a nyitott kipufogójába az E betűt, így próbálva kijátszani a törvényt.





Honnan az ördögből tudná egy mezei járőr, hogy a motorodon mi gyári és mi nem?

Az a bizonyos mágikus „E betű” bele van ütve (öntve) a motor egy rakás alkatrészébe, kezdve a fényszórók búrájától a kipufogón át egészen a tükrökig. Ha ezek közül bármelyiket lecseréled egy gagyi, nem minősített alkatrészre, jogosan kötnek bele közúti ellenőrzés során. Még ha szemre neked nem is tűnik különösen gáznak egy utángyártott alkatrész (lámpa, ami nem vakít, kipufogó, amitől nem süketülnek meg), akkor is el kell fogadnod, amennyiben nincs hivatalosan bevizsgálva, mégis felszereled, az szabálytalan átalakításnak minősül.



Mikor megállít a szerv, sas szemével kiszúrja a motorodon található csili-vili, állítható, fejhajló, eloxált alumínium karok és a karbon borítású sportkipufogót. Rögtön alapos gyanú ébred benne, hogy új korában nem ezekkel jött ki a gyárból. Ezután elkezdi keresni rajtuk az E betűs kódot. Ha nem találja, akkor bukta. Ha megtalálja, elkérheti az alkatrész TÜV bizonylatát, illetve megnézheti a forgalmi engedélyt, hogy be van-e jegyezve a változtatás. Ha nincs, az is bukta. A büntetés lehet pénzbírság vagy feljelentés, súlyos esetben akár levetetheti a rendszámot ott helyben.

Miért szálltak rá a motorosokra a zsaruk?

Nyilvánvaló volt, hogy április közepén kivezényelték őket pénzt gyűjteni, hogy legyen miből fedezni a húsvéti célprémiumot. Mint évekkel korábban az izzókészlet vagy később az elsősegély csomag, most a nem szabványos, utángyártott alkatrész volt a kulcsszó. Azonban a rendőr is ember (pláne a motoros rendőr), nem akartak ők bármi áron megszívatni minden motorost. Mivel nem szeretnek feleslegesen dolgozni, ezért csak akkor aktivizálták magukat, ha biztosak voltak benne, hogy nem csak a tintát pazarolják az írogatással.



Meg lehetett próbálni meggyőzni őket, ha legalább egy kicsit hasonlított a kipécézett alkatrész a gyárira. Akinél viszont nagyon kilógott a lóláb (pl. ordító kipufogó vagy látványosan bizonytalan eredetű kezelőszervek, díszkivilágítás), megtették, amit megköveteltek tőlük. Az más kérdés, hogy kb. minden második motoron találtak olyan átalakítást, amiről a vak is látja, hogy köze nincs a legálishoz. Olyanokat, amiért a szomszédos Ausztriában nem csak különleges alkalmakkor, hanem az év bármely napján egyből leveszik a rendszámot.

Szerinted jogosan büntetgették a motorosokat a tuning alkatrészek miatt?