"Esőben nem motorozok."
Hányszor hallottam ezeket a szavakat kezdő túrázók szájából. De mit csinálsz akkor, ha többszáz kilométerre vagy otthonról, amikor rákezd egy kiadós zápor, és neked haza kéne érned időben?
Vagy amikor egy többnapos külföldi túrán egész álló nap zuhog az eső? Újratervezed az útvonalat, dobod a lefoglalt szállásokat és ülsz egy kocsmában, amíg jobbra fordul az időjárás?
Néha elkerülhetetlen, hogy esőben motorozzunk. Aki sokat megy, annak nem is nagy megrázkódtatás. De még a legrutinosabb túrázókkal is előfordul, hogy vízhatlan felszerelésünkbe néha bejut a víz. Vajon hogy lehet ez, és hogyan lehet elkerülni, hogy a hideg vízcseppek végigfussanak a bőrödön?
A vízálló motoros ruha nem zár hermetikusan, mint az űrhajósok szkafandere. Viszont ha odafigyelsz, hogyan veszed fel az egyes darabokat, egy vízcsepp sem talál utat magának befelé. Mire ügyelj, amikor beöltözöl eső ellen?
Motoron utazva bármilyen szögből érkezhet a víz
Vízálló motoros ruhákban található anyag, ami biztosítja a szellőzést, ugyanakkor a vizet csak egy irányba, kifelé engedik át. Legismertebb ilyen anyag a Gore-Tex. A vízállóság mellett ez nyújtja a legtöbbet a szellőzés terén, cserébe piszok drága. Még szerencse, hogy számtalan olcsóbb membrán is létezik.
Alapesetben a vízálló motoros ruha belsejébe varrják, közvetlenül a külső textil- vagy bőrréteg alá. Bár a fedőréteg még átengedi a vizet, a membrán után következők szárazak maradnak.
Létezik kivehető membrán is. Ezt külön bélésként lehet ki- és becipzárazni. Főleg olyan motoros ruháknál találsz ilyet, ahol a jó szellőzés mindennél fontosabb. Az ilyen ruha esőben ugyan megszívja magát vízzel, de a membrán a thermobélést és a motorost szárazon tartja.
A harmadik, egyben legprofibb megoldás, amikor a membránt egyenesen a külső textilre vagy bőrre laminálják. Az ilyen motoros ruha egy az egyben lepergeti a vizet, nem nehezül el, és eső után sokkal hamarabb megszárad.
Neked milyen "titkos praktikáid" vannak beázás ellen?