Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Vigyázz, csúszik!

Tavasszal az ismerősök, kollégák – merő jóindulatból – előszeretettel mondogatják a motorosoknak, hogy „csak óvatosan, mert hideg van, ilyenkor nem tapad a gumi”. Talán észre sem vették, hogy a futárok egész télen motorral hordták a kaját? Valami tapadásféle csak kell, hogy legyen. Igazából a vigyázzcsúszik-típusú intelmek mindössze annyit jelentenek, hogy borzasztóan túlmotorizált világunkban a motorosok többsége nem biztos, hogy képes megzabolázni a lóerőket, ha a körülmények az ideálistól eltérőek.

A tapadás nem VAN vagy NINCS kérdése. Hidegben viszonylag kevés van belőle, melegben jó sok, de mindkét esetben talpon lehet maradni, ahogy meg is lehet csúszni vagy csúsztatni a motort. Gondolj csak a stunt riderekre! A gumi és az aszfalt közötti tapadást sok minden befolyásolja. Egyrészt az út minősége, hőmérséklete és szennyezettsége. Nem mindegy, hogy friss, érdes, vagy fényesre kopott fehér aszfalton gurulsz, ahogy az sem, hogy száraz vagy nedves, esetleg áll rajta a víz. Másrészt a gumi fajtája, minősége, kopottsága, életkora, hőmérséklete és a nyomása is hatással van a tapadásra. Sokan elfeledkeznek a guminyomás rendszeres ellenőrzéséről, aztán csodálkoznak, ha jár alattuk a motor.

Amikor tapadásról beszélünk, akkor ezeket a tényezőket mind figyelembe kell venni. Egy vagy több paraméter kedvezőtlen alakulása jelentősen növelheti a megcsúszás esélyét. Az utcai motorosok legtöbbjének bőven elég, ha sikerül a tapadáshatáron belül maradniuk, és ez így jól is van. Viszont azzal, hogy nem feszegetik a pofonos ládát (ahogy a versenyzők szokták), igazából nem fogják tudni, hol van az a bizonyos határ. Kényelmes és – nem utolsó sorban biztonságos – megoldás a hideg beálltával letenni a motort a lecsökkent tapadásra hivatkozva. Aki ezt nem teszi meg, és igyekszik minél jobban kitolni a szezont, kénytelen megtanulni, mit bír a gumi hidegben, és azt is, hogyan kezeljen egy esetleges megcsúszást.



A probléma ott kezdődik, hogy a körülmények romlásával a tapadás nagyobb mértékben romlik, mint ahogy azt a motoros gondolná. Óvatosságból persze mindenki visszavesz a tempóból, de néha nem eléggé. Ennek az lehet az oka, hogy önmagában nem látszik az aszfalton, milyen a hőmérséklete, szemben például egy olajfolttal vagy sárfelhordással. Így aztán az első óvatosságra intő jel egy barna fékcsík lesz az alsógatyában, ami a hirtelen megcsúszó kerék miatt keletkezik. A legtöbben ekkor jönnek csak rá, hogy mennyire nem lehet ugyanúgy rángatni a gázt, a féket és a kormányt, mint nyáron.

Nem törvényszerű tehát, hogy aki hidegben motorozik, az el is fog esni. Bárki megtanulhatja, mennyire kell óvatosnak lennie ahhoz, hogy biztonságosan közlekedjen. Nyílván hétvégi csapatásra és körrekord megfutására vannak sokkal alkalmasabb időpontok, mint a tavasz kezdete, de ettől még túrázni vagy munkába járni simán lehet. Végezetül itt egy trükk azoknak, akik végigolvasták a cikket:
Hidegben használj sok hátsó féket! A pillanatra ártalmatlanul megcsusszanó hátsó kerék vagy a bekapcsoló ABS információt ad arról, hogy mekkora tapadásra számíthatsz az adott útszakaszon. Ha nincs ABS-ed és fékezés közben megcsúszol, ne felejtsd el csökkenteni a fékerőt, különben könnyen talajmintát vehetsz!