Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Yamaha Ténéré 700 World Raid teszt


Alapvetően két csoportra oszthatjuk a potenciális Yamaha Ténéré 700 vásárlókat. Ha a motorosokat motorjuk hengerűrtartalma és teljesítménye alapján tesszük rangsorba (tévesen), akkor az egyik csoportba azok tartoznak, akik „alulról” jönnek. Volt már kisebb, gyengébb motorjuk, és most ez a következő nagy ugrás a ranglétrán felfelé valamilyen homályos, felhőbe burkolózó cél felé. A másik csoport, akik „lefelé” jönnek. Jártak már feljebb is a létrán, de rájöttek, a boldogságot nem köbcentiben és lóerőben mérik. Különösen az endurósoknál, ahol a nagy köbcentis vasaknál a gazdag felszereltség mellé jelentős tömeg is társul, ez utóbbi pedig az off-roadozás legnagyobb ellensége. Minél könnyebb egy enduro, annál nagyobb esélyed van valódi kalandba keveredni vele, ami lehet, hogy ott vár egy keresztben fekvő fatörzs mögött, amin csak át kéne ugratni. Ha visszafordulsz, soha nem leszel felfedező. Elméletileg létezik még egy harmadik, nagyon szűk réteg, akiknek szóba jöhet a Ténéré. Ez azokból áll, akiknek régóta elég, sőt tökéletes egy 600-800 cm3-es enduro, amivel vidáman elmotorozgatnak bárhol, legyen az aszfalt vagy terep.

Yamaha Ténéré 700 World Raid

700-as Ténéré először járt nálunk, ez a példány ráadásul nem is az alapkivitel, hanem a legdurvább változat. Van ugye a sima Ténéré 700, van egy Rally Edition Akrapovic kipufogóval, mindenféle védőlemezzel és különleges fényezéssel, és van ez, a World Raid. Itt már nem simán egy felextrázott motorról van szó, számos ponton különbözik a másik két változattól. Például kapásból nem egy, hanem 2 db benzintankja van. Miért jó ez? Azért, mert ha az egyik véletlenül kilyukad (márpedig egy kőkemény rallymotornál erre reális esély van), a másikkal még mindig tovább tudsz menni. A két tartály alul össze vannak kötve egy vékony csővel, hogy együtt apadjon belőlük a nafta, tankolásnál mégis külön nyíláson keresztül kell feltölteni őket, mert nem folyik át elég gyorsan a cucc egyikből a másikba ahhoz, hogy érdemes legyen megvárni. A motorba összesen 23 liter üzemanyag fér, amivel 500 km-es hatótávolság ígérnek! Tapasztalataim alapján túrázás során ez simán összejöhet.



Ezen felül a World Raid végre színes kijelzőt kapott, okostelefon csatlakozási lehetőséggel, 20 mm-rel megnövelt rugóutakkal rendelkező első villát és hátsó gátlót, Öhlins kormánylegés-csillapítót, komolyabb haspáncélt, tapadós és csúszós anyagokból tudományosan összeállított rally ülést, valamint áttervezett légszűrőházat. Első ránézésre leginkább a tankról lehet megkülönböztetni a sima Ténérétől. Szögletesebb vonalakkal és az elejére húzott fekete, nyomott terepmintás műanyag burkolattal sokkal vagányabban néz ki. Negatívumként említhető, hogy menetkészen, teljesen feltankolva 220 kiló, ami 16-tal több, mint az alapváltozat. De ne feledd, ha a simára ráteszel egy bukócsövet (a World Raidet a tankot is tartó masszív konzol öleli körbe) és magaddal viszel egy kanna tartalék benzint, máris nem olyan jelentős a különbség. Az viszont érdekes, hogy a Raidhez is kínálnak karcmentességet ígérő bukócsővédő-védő bukócsövet.



Egy biztos: ez nem az alacsony emberek motorja. 175 centimmel eddig minden motorról leért a lábam, erről is, de a lábujjas megtámasztás nem éppen nevezhető biztos talajfogásnak. Márpedig egy világjáró kalandmotornál jól jön, ha egyedül, a sivatag közepén nem takarózol be minden megállásnál a motorral. Annak csak a keselyűk örülnének. De a hiba nem a motorral van, hanem azzal, ha az ego nagyobb, mint a fizikai méret. Az ülés magassága, a kormány távolsága, szélessége, szöge, mind-mind magas emberre lett méretezve. Nézd meg, Pol Tarrés, a Yamaha gyári reklámfilmjeiben szereplő extrém enduro versenyző milyen jól mutat a Ténéré nyergében! Ja, hogy ez a fickó majd’ két méter magas? Erről beszélek.



A kezdetektől imádtam a Yamahának ezt a 700-as, kéthengeres blokkját, ami sok más típusban is megtalálható. Erős, pörgős, kulturált járású erőforrás, amit csak a megfelelő motorba kellett beilleszteni. Az MT-07-nél sem a futómű, sem a megjelenés nem érte el a blokk színvonalát. A crossover Tracer 700-nál már igen, de a sorkettest azóta egy sportmotorba is sikerült beletuszakolni. Az ideális munkahely számára mégis a Ténérében van. Az alulról jövő nyomaték tökéletesen passzol az enduróhoz. Komoly elektronikai csomagot ugyan nem raktak bele kipörgésgátlóval és menetdinamikai programokkal, 2022-ben emiatt „illene” egy kicsit lehúznom a Ténérét, de nem teszem. Egy rally motornál elvárható, hogy olyasvalakihez kerüljön, akinek a kezében már benne vannak a szükséges készségek, ezért úgyis minden elindulás előtt azonnal kikapcsolná az elektronikai segédletet (így csak az ABS-t kell kilőni a menüből). A rendkívül finoman adagolható 73 lóerő aszfalton nem akarja folyton eltekerni a kereket, terepen pedig szinte megtanít kontrolláltan kezelni a csúszást, ahelyett hogy rögtön a földhöz csapdosna.



A futómű jóval többet tud, mint az Edelweissspitze macskakövének leküzdése. Lassú haladásnál (pl. városban) minden csatornafedelet, úthibát jelez, ezzel szemben minél keményebben, minél nagyobb tempóval küldöd át a huplikon, annál ügyesebben kezd el dolgozni, és szépen kimozogja a egyenetlenségeket. Ez a hangolás terepen mutatja meg az igazi arcát: nehéz megközelíteni a futómű határait, ami jóval túlmutat egy átlagos túraendurós júzer képességein. A gyári, 18 fokozatban állítható kormánygátló sem nálam nyer értelmet. Biztos van az a körülmény, amikor éppen egy ilyen alkatrész ment meg a bukástól, annak ellenére, hogy a Ténéré hosszú tengelytávja és viszonylag lapos villaszöge mellett egészen nagy sebességnél sem jelentkezett kormányszitálási hajlam. Pedig a Pirelli Scorpion Rally STR gumikat még maga a Yamaha sem ajánlja 170 km/h-nál gyorsabb tempóra. Ezek félig aszfaltra félig terepre szánt gumik, szerintem jobban feküdne a motornak valami off-roadosabb abroncs, hogy ne ássa el magát az első homokdűnén.



A Yamaha Ténéré Wolrd Raid fellépése lenyűgöző, nehéz ennél rallysabb kiállású motort találni. Mégis, aki 180 centinél alacsonyabb és/vagy nem rutinos terepező, óva intenék attól, hogy csak a kinézete miatt vásároljon magának egyet. Ez egy kőkemény rally motor a maga minden jó és rossz tulajdonságával együtt. A 90 centi magas nyeregtől a kemény tapintású, de jól tapadó krossz markolatokon át a lapos nyeregig minden a hatékony off-roadozást szolgálja. Aszfaltos túrázásra vagy kanyarvadászatra kapásból tudnék jobb túraendurót mondani, de olyat, amivel hasonlóan élvezetes terepen száguldozni, csak keveset. Ha a közvetlen konkurenciát nézzük (Aprilia, KTM, Husqvarna), akkor némileg elmarad maximális teljesítményben és elektronikában hozzájuk képest, viszont megjelenésben és kidolgozási minőségben előttük jár, valamint a híres japán megbízhatóság is mellette szól.



Műszaki adatok:

Motor: soros kéthengeres
Hengerűrtartalom: 689 cm3
Max teljesítmény: 54 kW (73 LE) 9000 ford/percnél
Max nyomaték: 68 Nm 6500 ford/percnél
Üzemanyagtank kapacitása: 23 l
Ülésmagasság: 890 mm
Gumiméret: 90/90-R21, 150/70-R18
Súly (teletankolva): 220 kg